Sv: Träningsskador och behandling

Anders, skulle stretching ha hjälpt dig alltså? Dvs gången innan skadade dig antar jag, inte som en del av uppvärmningen? Eller tänkte du på mer uppvärmning men skrev fel? Slarvar själv med stretchingen, men jag trodde att det värsta som skulle kunna drabba en var lite förkortade muskler och träningsvärk...

  

Sv: Träningsskador och behandling

Svar till Christina ang stretching:

med mina begränsade kunskaper menar jag

- att man skall värma upp musklerna och lederna ordentligt före träning
- att om man har svaga punkter så skall man själv värma upp dessa lite mer än den gemensamma träningen (kom gärna 5 minuter före träningen börjar)
- att stretch före träningen inte skadar, men musklerna skall vara varma då.
- att efter träningen är det viktigt att stretcha. Jag har lärt mig att 20 sek är till  för att bibehålla rörlighet men uppemot en minut krävs för att öka rörlighet.

Uppvärmning och stretching är mycket viktigt och kan undvika både mindre och mere allvarliga skador (ex.  muskelbristning, sträckt nacke, stukad fot).

  

Sv: Träningsskador och behandling

STUKAT FINGER

Jag stukade mitt högra ringfinger för fem veckor sedan. Uppsökte läkare (specialist, fingerkirurg) eftersom det fortfarande gör ont efter så lång tid. Då fick jag reda på att stukade fingrar kan ta mycket lång tid, upp till ett år (stukad fot mycket fortare). Det är viktigt att röra på fingret, om man bara låter det vila så kan det stelna till så man får sämre rörlighet. Tejpa samman med grannfingret mellan första och andra leden, för bättre stabilitet vid träning.

En liten löjlig skada, inte på långa vägar så allvarlig som annat man kan råka ut för, men trots det smärtsam och svår (men inte omöjlig) att träna med.

  

Sv: Träningsskador och behandling

Hej

På träningen började vi prata om kramp och vätskeersättning. När man tränar länge 2 timmar eller mer kan det vara svårt att hålla vätskebalansen. Här kommer ett enkelt recept på vätskeersättning.

Blanda 8 strukna teskedar socker eller 4 rågade med honung och en tesked salt i en liter vatten. Funkar bra!

//Markus Skoog
  

Sv: Träningsskador och behandling

Kramp i vaden

Krampsmärtor är resultatet av kraftig, utdragen och ovan muskelsammandragning. Till de möjliga orsakerna hör uppbyggnaden av mjölksyra i en överansträngd muskel, nervskada genom upprepad rörelse, att man suttit eller legat i en olämplig ställning samt dålig blodcirkulation.

Förebyggande åtgärder
- Ät färska gröna grönsaker, färsk frukt, fullkornsprodukter och fettiga mejeriprodukter för att tillföra musklerna det kalcium, järn, zink, magnesium och kalium som de behöver för att fungera rätt.
- Motionera lätt dagligen, men vid upprepade rörelser, tex när du springer eller simmar är det viktigt att du tar en paus och stretchar och slappnar av musklerna i fem minuter varje halvtimme.
- Ta ett varmt bad innan du går till sängs och se till att bädden är varm.
- Undvik både för mycket och för lite salt. Båda ytterligheterna kan orsaka kramper. (Kan lägga till att jag hört att medelsvensson får i sig tre gånger för mycket salt idag. Att man får i sig för lite är nog alltså inget man behöver oroa sig för.)

Behandling
Lindra krampen genom att tänja den sammandragna muskeln. Knåda och krama sedan muskeln för att lösa kvarvarande spänning.

När man bör söka läkare
- När man ofta lider av vadkramper
- Om man får vadkramper när man går
- När vadkrampen håller i sig mer än en timme
- I de fall vadkrampen är förenad med cirkulationsrubbningar

//Markus Skoog
  

31 Senast ändrad av Micke (2008-04-12 01:06:27)

Sv: Träningsskador och behandling

*Utstrypning Deluxe*

Okej, idag skulle jag och markus testa om det gick att göra triangelescapes i full fart.

Resultatet, jag påbörjade svepet men Markus har långa starka ben och kunde hålla i. Det såg ut som om jag var vid medvetande och stretade emot men jag har inget minne av detta, kampen (som jag inte har något som helst minne av ska ha pågåt i 30s). Hade en lång obehaglig mardröm där jag kände mig fasthållen och fallande länge länge, heelt facked up, vaknade med ett skrik och kom knappt ihåg vad vi höll på med, alla var helt allvarliga och stämningen kändes osoft kändes som om jag varit borta i mellan 10 min och en kvart.
*Otrevliga bitar av histories bortages*
Kommer hem nu klockan 12.30 ungefär, mitt vänstra öga har två stora röda "blåmärken" i ögonvitan (typ 50% av ögat) i sig och jag ser suddigt från det och ett konstigt piiip i örat som gick över för ett tag sedan men det känns någonstans som en bagatellartad grej, typ att blodkärlen sprack av blodtryckets ökning, snarare än något riktigt battis.

Har dock sjukt ont i huvudet och känner mig svag i armarna och lite konstig. Gav nycklarna till Hytte (som upplevt motsvarande 3 ggr förresten :)) och konstaterade att det är dags för mig att ta en paus från kampsport. Jag mår och ser ut som skit (blåtiror, ben, knän, detta) och behöver avbryta verksamheten, tillbaks inom kort, se till att ha blivit bra som bara fan tills dess :).

Det man bör lära sig är att strypningar kan vara klockrena utan att det gör ont och att man INTE, INTE vill uppleva hur det är att bli utstrypt ordentligt... Ingen ironi här, det var bara 100% mer än otrevligt... Även fast situationen i stort var komisk.

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

Instämmer med Johan, det är amatör/motionssport vi håller på med. Vill också påminna om vad Alexandre Paiva (världsmästare i BJJ) har sagt: det är stor skillnad på sparring och tävling. På sparring skall man köra avslappnat och ta risker, prova nya tekniker, släpp all prestige, var inte rädd för att klappa av. Den som aldrig klappar, blir heller inte bättre.

Ni som har sparrats mot en brun- eller svartbältare i BJJ, tänk efter hur de körde. Helt avslappnat med fokus på positioner, eller hur?

Ta aldrig risken att skada dig själv eller en träningskompis! Det betyder att du inte kan träna på ett tag och det blir man definitivt inte bättre av. Det är därför som vissa tekniker är förbjudna (tex attacker mot nacken; benlås på vitbältesnivå). Det är de bästa i BJJ som har skapat regelsystemet så det är ingen tilfällighet att vissa tekniker är förbjudna. Skaderisken är helt enkelt för stor. Se upp också med tillåtna tekniker men där du själv inte har riktig kontroll, tex lyfta och kasta motståndaren över huvudet med benen, starka stryptekniker (triangel; kragstrypning från backguard med ben som mothåll osv.).

Var rädd om varandra!

  

34 Senast ändrad av Anders (2008-05-07 09:28:51)

Sv: Träningsskador och behandling

  

Sv: Träningsskador och behandling

RYGG / NACKE

jag hade själv stora problem med korsryggen för några år sedan. Minst en gång i månaden gick jag till kiropraktor, om det inte var akut, då blev det oftare. På min karateträning slet jag av korsband i foten och bröt ben i foten en gång. Då började jag lite mer regelbundet med STYRKETRÄNING. Och då var det inte bara snyggmusklerna och beach-projektet som gällde. Även nu flera år senare styrketränar jag allsidigt:

Rejäl uppvärmning  8 minuter. Förutom armar och ben så är det jätteviktigt med: rygg och mage, nacke, handleder, fotleder. Börja lätt! Så lätt att man får smyga in i en hörna så ingen ser en ;-) Fråga Johan om du behöver specialtips, han kan det där med muskler!

Värm också upp ordentligt inför BJJ-träningen. Vår gemensamma uppvärmning räcker inte om man är skadad eller har problem. Det är helt tillåtet att komma 10 minuter före träningens början och köra egen uppvärmning!

Självklart är det viktigare för mig som "ålderman" att styrketräna för att inte skada mig, men även ni "ungdomar" måste vara rädda om era kroppar så att de kan tjäna er hela livet! Gör det så slipper ni också att sitta i rullstol eller i TV-soffan när ni är 50+

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

Om du stukat tån eller dylikt så blir det ju antagligen en svullnad. Generella rådet i sådana fall är att linda in området med elastisk linda (får ha tunn sådan om den ska få plats runt tån) så det blir lite tryck på som motverkar svullnaden. Brukar göra att det blir bättre snabbare. Helst ska man linda direkt efter skadan uppkom men bättre sent än aldrig!

Krya på tån!

  

Webbplats

39 Senast ändrad av Anders (2009-02-25 10:00:29)

Sv: Träningsskador och behandling

Tår och fingrar tar ofta stryk. Fot- och handleder likaså. Värm upp lederna!

Tår och speciellt fingrar är bra att tejpa samman två och två om man fått en stukning så stöttar den friska tån/fingern den skadade.

Många glömmer bort att träna fingrar samt fot- och handleder (till förmån från betydligt vackrare, men mindre viktiga, biceps).

FINGRAR tränas bra genom att krama en tennisboll upprepade gånger, eller med speciellt "verktyg", jag tror det heter tigergrepp.

HANDLED tränar du med hantel eller skivstång, luta underarmen mot en bänk så att bara en mindre del sricker ut, knogarna neråt, lyft hanteln sakta upp och ner.

FOTLED tränar du bra genom balansbräda. Först med båda fötterna och när du blir starkare med ett ben i taget. När du väntar på bussen kan du också gå upp på tårna och ner igen (båda benen eller ett i taget).

Vill du ha mer detaljer så tala med mig eller ännu bättre, med Johan!

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

  

Sv: Träningsskador och behandling

LÄS GÄRNA IGENOM OVANSTÅENDE! eller leta igenom om du skadar dig!

Det kan synas vara många skador, men glöm då inte att det är erfarenheter från nu drygt tio år, så det är inte så mycket. Förvisso som någon sa: "det är färre skador i fågelskådning eller tulpanodling".

Jag har rensat bort en del "skitsnack" i tråden för att göra den mer överblickbar. Det finns en särskild tråd för just "skitsnack" så skriv gärna kommentarer som inte tillför någon kunskap där istället!

  

Sv: Träningsskador och behandling

NAGELSVAMP

Tråkigt och ser för j-gt ut med nagelsvamp. Motmedel skall sättas in direkt. Man kan testa med att pensla naglarna med medicinskt nagellack som finns att köpa receptfritt på apoteket. Mer radikalt är att gå till läkare och få recept på t.ex. Terbinafin Orifarm 250 mg (tabletter) som tas dagligen under tre månader. Smakar pyton men då nageln växt ut helt igen (3-6 månader) så är den snygg och fin.

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Sv: Träningsskador och behandling

FÖRKYLNING

citat från Expressen 2015-09-02:

träning vid halsont är en vanlig fråga och något som jag diskuterat med elitlöpare.

Om du bara har lite snuva som är så kallad ofärgad, det vill säga att snoret inte är gult eller grönt, är det okej att träna försiktigt. En lätt jogging går till exempel bra, men man ska inte bli uttröttad och andfådd. Det är viktigt att du känner dig frisk i övrigt, annars är det bättre att låta bli.

Har du ont i halsen ska du inte träna alls, det kan i värsta fall leda till hjärtmuskelinflammation. Hjärtklaffarna kan påverkas och skapa rytmrubbningar och andra bestående besvär. Det är vanligt att folk slarvar med det här, inte minst om de ska tävla.

Men det är viktigt att lyssna på kroppen. Om man är allmänpåverkad och har feber är det vila som gäller – inte träning.

  

Sv: Träningsskador och behandling

ÖVERSTRÄCKT ARMBÅGE
Tips från Stian (naprapat):
Troligtvis har du översträckt ligamenten och muskelsenorna kring armbågen, misstänker du annat skall du söka vård och avvakta med råden nedan. Börja styrketräna biceps och triceps så tidigt som möjligt, förutsatt att symptomen inte ökar av träningen. 10rep. X 3 sett var tredje dag, börja på låg belastning eller utan belastning. Undvik att stretcha för hårt på den, men försök samtidigt att få tillbaks normal rörlighet så ”snabbt som möjligt” genom att varje dag böja och sträcka på den till ytterlägerna men pressa inte om ont.