Tråd: BJJ o SW

Hejsan!
Hoppas det är ok att en utböling trillar in och skriver en fråga på ert forum?
Jag blev glad att det ligger en BJJ-klubb knappt 25 minuters resväg hemifrån!
Ser att ni är nya och hungriga på tävlingsscenen, vilket ju låter skojsigt! Tänkte höra lite...
Planerar ni att delta i SW-tävlingar också i framtiden, dvs. inför dessa träna utan GI, eller är det 100% GI?
Såg på strikes hemsida att det ibland verkar förekomma MMA-träning där. Är ni engagerade i detta också?

Tackar för ordet :)

-Micke

Sv: BJJ o SW

Självklart får även utbölingar skriva här på diskussionsforumet! Vi har ingen MMA nu under sommaren men under hösten drar det igång med två träningar i veckan. På MMAn (som främst leds av en instruktör från Pancrace Gym) tränas förstås en hel del gi-lösa grapplingtekniker. På BJJn (4-5ggr/v i höst, 3ggr/v under sommaren) kör vi mestadels med gi men självklart kan vi ställa upp i SW-tävlingar om intresset finns och då anpassas förstås träningen efter det.

Personligen ser jag en fördel i att träna både med och utan gi oavsett om man ska tävla i BJJ eller SW. Genom att träna med gi blir man vassare defensivt eftersom man inte kan fuska med försvaret och motståndaren har betydligt lättare att kontrollera en i positionsöverlägen och att hålla kvar armar etc. i låssituationer medan det motsatta gäller vid SW - att man blir vassare offensivt eftersom motståndaren lättare slinker ut med armar etc. så att attackteknikerna måste sitta mycket mer vattentätt.

Välkommen förbi på träningen!

/Johan Nyh

Webbplats

Sv: BJJ o SW

Låter suveränt! Att man har ett sådant träningsmecka så nära hem!
Bjj + mma + thaiboxning och även snöbrottning såg jag :)
Jag kommer förbi endera dagen och hoppar med på er träning!!
-m