26 Senast ändrad av Anders (2008-01-19 13:30:43)

Sv: Alexandre Paiva kommer till Stockholm!

Rätt (Marcus S). 600 kr för söndag, måndag, tisdag om man har betalat terminsavgiften till Strike.

Jag hoppas det gör dig heltaggad och att du tycker det är lika kul som de flesta av oss :-)

Ja absolut. Det var inte mening som nån kritik mot kostnaden. Jag tycker det är prisvärt! JAg vill bara se att jag hajat rätt så jag kan ta ut rätt summa å så.. Jag är taggad! Men har ont i nacken från fredagspasset. Hoppas på snar förbättring!

//Markus Skoog

Vi har nu hämtat Alexandre och hans svartbältarelev (Anderson da Silva) på Arlanda. De samlar nu krafter för att ge järnet i morgon kl 11. Vi ses !

Jag insjuknade några timmar efter söndagens dagspass. Kan inte ens dricka vatten utan att jag måste springa på toaletten. I natt kräktes jag tre gånger. Har inte ätit nåt sen direkt efter träningen i söndags och känner mig jävligt svag. Svårt att sova pågrund av illamående. Hoppas jag inte smittat någon annan.

//Markus Skoog

BJJ seminarium 20 - 22 januari 2008

Strax före midnatt i lördags (19/1) hämtade vi upp världsmästaren i BJJ, Alexandre Paiva och hans svartbältarelev Anderson da Silva, på Arlanda. Trötta efter den långa resan stupade de i säng efter lite the och mackor. Tidigt nästa morgon (kl 9 svensk tid = kl 6 Brassetid) väckte jag dem, försåg dem med frukost och sedan direkt till träningslokalen.

Några morgonpigga Strikare (sådana som tränar på Strike alltså ,-) var redan där och sedan fick vi några bra moves i "butterfly guard". Alexandre betonade att en bra position är det allra viktigaste. Först position, sedan submission!

På kvällen hade vi vår ordinarie träning men med, om möjligt, ännu bättre instruktörer än vanligt:-) Alla som tränat minst en termin var välkomna och detta pass var gratis så det var fullt i lokalen. Vi fortsatte med andra positioner, öppen guard (spider guard och X-guard om jag kommer ihåg rätt).

Sedan under måndagen och tisdagen körde vi tre pass om dagen. Tröttsamt men lärorikt. Några tappra hade tagit ledigt och gick på alla passen, andra gick bara på kvällspassen. Vi körde en del från stående, bl.a. hur man kopplar ett bra grepp och hur man tar bort motståndarens grepp. Vidare olika tekniker för fällningar.

Vi talade också om tävlingsregler och fick rett ut en del frågor där vi var osäkra. Vissa tekniker (tex benlås och attacker mot nacken) är förbjudna eftersom skaderisken är för stor. Det finns folk som blivit invalidiserade för livet av att förstöra ett knä. Kom ihåg att detta är en sport, inte ett slagsmål säger Alexandre.

Alexandre talade också mycket om vikten av att utvecklas hela tiden. Vi måste lära oss att skilja på sparring (det vi kallar tekniska matcher) och matcher. Sparring går ut på att lägga prestigen åt sidan och bara träna för at bli bättre. Det betyder at jag skall prova tekniker som jag är osäker på även om det finns en risk att jag misslyckas. Den som inte misslyckas lär sig inget i sparring! Matcher är något helt annat, då gäller det att vinna. Men vinna gör jag inte om motståndaren är lika stor, stark och gammal som jag själv, men jag inte har tränat tillräckligt på teknikerna. Här behöver vi alla skärpa oss och påminna varandra om att köra mer tekniskt !!!

Nåväl, Alexandre tyckte i alla fall at vi var duktiga och ambitiösa. Han tyckte också att våra graderingar höll god klass och beslutade i samråd med mig och Johan att gradera upp flera av våra elever. Först och främst fick Marcus Gaude blått bälte och Oscar fick fyra streck på sitt vita bälte. Därutöver utdelades flera streck till andra duktiga elever som inte graderats på länge och som  verkligen var förtjänta av en uppmuntran för sina goda kunskaper.

Det riktiga lyftet för klubben var att Johan graderades till Brunt bälte. Det är han verkligen värd, inte minst efter nästan tre månaders träning i Brasilien.

Jag hoppas nu att alla som var med på seminariet har fått ytterligare blodad tand för BJJ. Ni andra, håll ögonen öppna efter kommande seminarier! Det är ett riktigt lyft.

Kul att höra att seminariena var så pass lyckade! Eller hmmm kanske inte så kul med tanke på att jag låg hemma i halsfluss medans ni andra fick chansen att rulla med några av världens bästa BJJ-utövare. Är bara lite avundsjuk... Hoppas Alexandre och da Silva trivdes här i det relativt kalla sverige och gärna kommer tillbaka så vi får fler chanser att lära oss av dom. Ska bli riktigt kul att komma tillbaka nu efter tillfrisknandet och försöka fånga upp det ni lärt er. Ses på mattan!

"I am a shark, the ground is my ocean...and most people can't even swim" - Machado brothers

Nyheter från öppna EM i portugal: http://www.graciemag.com/news/144/ARTIC … 01-27.html

http://www.graciemag.com/data/images/news/categories/cat_51/gigi.jpg

Alexandre kom etta i sin klass. Anderson kom tyvärr "bara" tvåa i sin.

Och så lite svenska nyheter: Mikael Sundin ("Mike"), som är huvudinstruktör på Alliance-klubben i Linköping, blev i torsdags graderad till svart bälte av Alexandre.

http://kclinkoping.proboards102.com/ind … 1200322372
http://kclinkoping.proboards102.com/ind … 1201213291

Bilder från seminariet: http://bjj.nyh.se/pics/0801paiva/

Webbplats

Grattis till Alexandre & Anderson!
Bilderna från seminariet var kul att se, fast jag trodde det skulle vara lite mer "teknikbilder" :)
Och den som fick med mig på bild blir det tringelstrypning på nästa träning...

//Andreas B

Har just chattat med Alexandre och antagligen kommer han köra en tour i Europa i mitten av 2009. Antagligen kommer han då även till Sverige (Stockholm och/eller Linköping). Så se till att träna flitigt tills dess (inte minst ni som ligger hyffsat nära blått, så kanske ni kan få bältet direkt från Alexandre).

Alexandre hälsar Micke H och Robin A och gratulerar till medaljerna på Scandinavian open!

Webbplats

Eftersom Alexandre just återöppnat sin klubb i Rio efter ombyggnad så tänkte han fokusera sitt arbete där under året och det ser ut som om det blir först i slutet av året som han kommer till Europa.

Webbplats

mähhh

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily