Tråd: Bantartråden

Ja, tyckte väl det var dags med en officiell bantartråd. Här ska vi byta tips om hur man kan göra när man insett att de andra barnen är mycket större än en själv och inte alls like lönnfeta. Här kan man också gnälla hej vilt när man cuttar eller kalla de som gnäller för fjantar el motsv.

Jag kommer föregå med gott exempel och redogöra i detalj för hur jag bar mig åt för att återvända till -88,3 inkl Gi efter mitt jobbinducerade sommaruppehåll. 

"Conditions":

Invägning precis innan första matchen (vätskebantning out of the question eller i alla fall fett osmart). 
88,3 kg med Gi absolut gräns (gärna lite marginal således).
Matchstart kl 10.00 beräknad entré för mig: typ 12-13.00. (Vore trevligt att kunna käka frukost, mer marginal).
Ursprungsvikt: Lägsta uppmätta 1 vecka innan bantningsperiod = 88,5 kg utan Gi. Högsta dito = 92,4 (spagetti med köttfärssås följt av bärs)
Tid att cutta: Bestämde mig för att delta när jag läste Robins inlägg 8 dagar innan turneringen.

Limpans Gi = 2,4 kg
Taktik: Dra ned dramatiskt på matmängden, eliminera 80% av kolhydraterna (ungefär), träna som vanligt (fast gnälla mer), springa på morgonen. 
Våg: Badrumsvåg inköpt på Lidl (29.90 kr ungefär), 3 år gammal. (Doh!!)
Hur mäta: Senast 5 minuter efter uppvaknandet, inget intag alls, toabesök om behov finnes.

Lets go!!

Dag 1(-8): 88,4 kg. Löper i 20 min, Thaiboxar i 2h (FightClub STHLM), F = Gröt + Linfrö, L = 2 Ägg 1 Morot 100g linsgryta, M = 1 kycklinglår morot sallad gurka tomat.

- Hungrig i slutet av dagen.

Dag 2(-7): 87,8 kg. Löper 20 min. F = Gröt + Linfrö, L = 1 Kycklinglår sallad tomat gurka, M = Ångkokta grönsaker keso/tonfiskröra russin grönt thé.

- Hungrig och arg hela dan.

Dag 3(-6): 87,2 kg. BJJ 2h. F = Gröt + Linfrö, L = Rester fr gårdagens middag + nötter och kaffe, M = Kikärtsallad m tomat avocado sallad och gurka mer nötter.

- Första halvan av dagen: hungrig och hatar alla vill tävla nu så att jag kan slita folk i stycken.
- Andra halvan: Magen känns super (pga av linfröbruket misstänker jag) är lycklig och harmonisk över att ha käkat så mycket nötter.

Dag 4(-5): 86,0 kg. Löpning 20 min, BJJ 2h Shoot 1,5h. F =Gröt + Linfrö, L = Rester fr gårdagens middag, M = Fisksoppa med potatis gröna bönor och selleri.

- Mår riktigt bra trots hunger, löpningen hjälper humöret minst lika mycket som förbränningen. Linfröna torde nu har gått cirkeln ut så att säga vilket torde redogöra för det ganska massiva droppet.

Dag 5(-4): 85,0 kg. F = Gröt + linfrö, L = tonfisk tomat 2 ägg sallad kikärtor, M = Kycklingfilé champinjoner gröna bönor lök paprika nötter.

- Äter för mycket, känner att det är ok, träning inplanerad men kompisbang ledde till Mickebang. 

Dag 6(-3): 86,3 kg. Löpning 20 min, BJJ 2h. F = Gröt + Linfrö + Banan, L = 1 halv kyckling filé sallad gurka morot kaffe, M = Shake med 1 banan lite jordgubbar och 1 sked pulver.

- Hade räknat med ökning men detta är lite för mycket, fastställer att mitt saltintag varit ovanligt högt vilket man kan anta har lett till lite extra vattenbindning.

Dag 7(-2): 85,1 kg. Power walkar i 50 min runt fredhäll. F = Gröt + Linfrö + Kaffe, L = 1 morot 1 kycklingfilé gurka sallad äggvita och thé, M = Liten skål med musli och youghurt samt senare 1 likadan shake som igår.

- Powerwalken var bra för lugnet, satt länge på en strand och funderade på armbars surra med Hytte i telefon ett bra tag, rekade motstånd på sajten. Känner mig lugn, självsäker.

Dag 8(-1): 84,9 kg. Power walkar i 20 min. F = Gröt + Linfrö + Kaffe, L = 1 morot 1 kycklinglår sallad gurka tomat, M = Grönsakssoppa.

- Sömnig och stel, har varit nervös sedan första dagen märker nu att det släppt igår nu vill jag ta guld medalj fö fan!!

Dag 9(FIGHT!!!): 84,9 kg. F = 1 Banan, 1 kycklinglår och halvliter vatten.

2 Senast ändrad av Micke (2008-09-20 13:17:25)

Sv: Bantartråden

Epilog:

Vägde in till första matchen runt lunchtid, vägde då 86,6 kg med Gi. Vilket man nog kan anse är lite för lite, var väldigt gnällig fram till dess...

Totalt gick det som följer:

Match 1 88,3 kg vs Olle Ökvist (Västerås BJJ Team)= W points (8 - 2+2f) http://www.youtube.com/v/wIlks3f5KYw
Match 2 88,3 kg vs Pär Friberg (Check Mat Södertälje)  = DQ fotlås (ställning då = 10 - 0) http://www.youtube.com/watch?v=yYDXr6kCcK4

Edit:/Limpan uppmärksammade mig på att Match 2 inte fungerar, nu är det rätt link på plats. Möjligtvis en freudian-post-slip :)) men inte med flit i assure you./:Edit

(ett par veckor förflyter, sitter och gnäller för mig själv över diskningen mest, Limpan, Bran, Robin, Marcus, Skemmas (Sambo) + Karin (Syster) supportar muy bien trots att jag har episk jävla mens över min keffa diskning.) Äter 2 varmkorvar och 1 kexchoklad samt dricker obscena mängder vatten direkt efter mina matcher.

Match 3 Open (88,3 kg?) vs Christoffer Dandanell (Bålsta JJK Team Dynamix) = W points (10 2f - 0) http://www.youtube.com/v/3Kched6ljGc
Match 4 Open (88,3/82,3 kg?) vs Filip Eriksson (Yamasaki Academy Örebro) = W points (2 2f - 0) http://www.youtube.com/v/gPxCL4I61DU
Match 5 Open (82,3 kg?) vs Jakob Ahlin (Dala BJJ) = L (Submission: Lapelchoke fr backguard) då (4 - 4 2f/3f?) http://www.youtube.com/v/qPlZGNJq39E

Micke går från [4 W 2 L] till [7 W 3 L 1 DQ] i BJJ.

På vägen hem stannar vi på godislagret i nån typ av icke-stockholm, jag äter ju inte godis men köper Onico och en liten marabou, min vapendragare Robin Arding köper ett par kilo eller motsvarande vilket leder till att vi måste prata jättesnabbt och lyssna på ABBA i bilen ända till...

Eldorado! Mitt ute i skogen (typ så man springer in från bilen för att undvika vargar och banjospelande våldtäktsmän) så hittar vi ett hak som typ serverar "kvart i 5 mat" och öl i isade glas, needless to say känns det som om min pojk-mens börjar släppa lite här. Käkar 200g burgare, pommes och bärs...

Kommer hem regroupar och drar till RoQ för efterfest, lirar biljard och dricker bärs och lyssnar på norra Europas kanske sämsta live-band. Vi har det fantastiskt kul och hamnar till slut på falafelkungen där jag äter en kebab med pommes...

Dagen efter är min mage lite smårackig (tänk Chernobyl) but its all good.

Detta du har läst var alltså den kompletta Mikael Andéhn upplevelsen av Västerås BJJ Cup 4. Jag vill också säga lite om set-uppen på eventet men det får bli vid ett senare tillfälle eftersom jag har skrivit detta över loppet av 3 timmar medan de jävla Youtube-klippen laddar upp. Värdelösa bajs Youtube har jag sagt flera gånger!

Mycket underhållande micke! Och ja du var en gnällig liten jävla bitch!

//Markus Skoog

sweet, good stuff in here =]
ni som läser och ska göra likadant,  tänk på att viktnedgången är procentuell och den varierar såklart från person till person ...
bara för micke tar typ 3-4 kg på 9 dagar behöver inte betyda att en 70 kgs kille går ner lika mkt under samma period...

-- Robin Arding --

Din gamla svensklärare skulle varit stolt över dig Micke. Trevligt skrivet, om än inte alla ord återfinns i Svenska Akademiens Ordlista;-)

Det är säkert nödvändigt med en hårdbantning som den du gjorde för att komma ner i lämplig viktklass. Men det är inte särskilt effektivt på lång sikt. Speciellt inte om man vräker i sig pommes, hamburgare och falafel efteråt. Klassar väl in under det välkända begreppet "jo-jo-bantning".

För långsiktig viktnedgång gäller att minst sex dagar i veckan äta vettigt. Kolhydrater (viktigt för orken och för hjärnan), protein (muskler) och bra fett (olivolja, rapsolja). Om jag skippar fettet så tolkar kroppen det som svält och sänker förbränningen dvs sämre viktnergång. Sedan gäller givetvis den enkla sanningen att du inte får stoppa i dig fler kalorier än du förbrukar. Du förbrukar fler kalorier i vila om du har större muskler. Du förbrukar fler kalorier om du rör på dig.

Slutsats: träna gärna styrketräning, men framförallt mer BJJ :-)

PS jag tycker att ni som börjat tävla gör det väldigt bra och engagerat. Det är dessutom bra för klubben att vi syns. Gärna medaljplats men det viktiga är att komma igång. Extremt bra jobbat av Robin men också av Micke. Utan den där DQ så skulle det sett riktigt bra ut!

PPS Stort LYCKA TILL till Nima som tävlar nu i helgen. Strongt gjort med så kort träningstid bakom sig. Men med Nimas flitiga träning och goda talang så kan det ändå gå riktigt bra!

Lite tankar bara om var gränsen går för bantning. Killar med min längd (185 cm) tävlar i -70 kilosklassen i UFC. Det är ju helt otroligt, men när jag skrev det här komjag på att det kanske har att göra med hur bred manär övr axlar och höft typ. Jag vet att jag var nere på 73 kg när jag körde kungfu för några år sedan och då såg jag ut som ett skelett typ :) Lina tyckte inte det var fint.

Men man kan ju gå ner två kilo på att sluta äta kolhydrater har jag hört, kanske ett kilo om man väger sig innan man har ätit nåt på morgonen och sen typ vätskebanta vadå, två kilo? Det är ju fem kilo iallafall sen kan man juspringa också och köra fettförbränning så man minskar på fettprocenten. En normal man ligger på 20% fett har jag för mig och man kan ju ta sig ner mot 12% även om det är svårt. Det blir ju nåt kilo därmed.

Säg att jag väger 79 kilo -1 kilo på morgonen innan mat -2 kilo inga kolhydrater - 2 kilo fettförbränning. Då är jag nere på 74kilo och kan ställa upp i -76 kilos på tapout 10.  lite sugen på det. Vad tror ni? Känns som att jag har större chans där fast det kanske inte alls stämmer. Sen vill jag egentligen rent ego mässigt gå upp till typ 85kilo men det är ju en helt annan fråga :)

Kul tråd iallafall

//Markus Skoog

7 Senast ändrad av Harding (2008-09-23 12:07:41)

-76 med dräkt... dude, tänk om  =P , du e ju stark för din viktklass ändå , det är inte thaiboxning de här , man behöver inte va långsmal för å kicka ass.

edit: sen blir dom så tokigt mkt snabbare i den viktklassen.

-- Robin Arding --

Jo, det e det där med snabbheten, det kanske skulle bli omöjligt för mig pga det. Satsa på styrketräning istället då! Skönt att slippa banta ju :)

//Markus Skoog

eller så kan ni prova mickes lunginflamations kur :) Han har droppat några kg...

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily

Lyssna på kroppen är ju gammal klokskap som stämme rätt bra oavset om man bantar eller inte. På träningen innan hanblev sjuk var han ju förkyld, kände sig seg mm. Men han sa att han skulle få upp pulsen för att få igång kroppens immunförsvar eller liknande.. Famous last words :) Krya på dig micke!

//Markus Skoog

Bäst passande tillfället att använda begreppet "famous last words" någonsin :). *Stamp of approval*

Gjorde egentligen inget jag inte gjort förut men utfallet blev inte riktigt som det brukar kan man säga... Jag kommer tillbaks, tyvärr dröjer det en del och jag kommer vara benig och arg när jag kommer :P...

12 Senast ändrad av Hytte (2008-09-23 21:11:53)

just the way I like u bitch =)

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily

Håll dig borta från min viktklass bara. Vill inte tampas med både dig och Robin om medaljerna :)

//Markus Skoog

Markus, Igår åt jag två normala måltider (första gången på länge) middag vid 8 på kvällen, 2 portioner pasta med stuvning. Drack massa vatten och juice.

Vägde in på 82,7 kg i morse och är nu feberfri. Ska köpa en superlätt Gi och börja cutta så fort jag blir frisk, vi ses på Tapout! :)

Wooh! Micke "Tiny" Anden! Vore iuförsej lite kul! Skulle ju äga den viktklassen som klubb betraktat! Krya på dig

//Markus Skoog

Meningen är ju att ni ska äga viktklassen även om ni är själv från klubben i den =) Då visar ni ju verkligen att ni börjar bli mogna för blått.

Fortsätter ni tävla lika flitigt som hittills så kommer ni komma dit.

Webbplats