Tråd: Strike Open / Strike Out

Fler tävlingstrådar (se till att posta dina inlägg i mest passande tråd):
Kommande tävlingar http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=40
Tävlingsresultat och -videos http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=48
TapOut Bålsta http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=77
BJJ-regler för tävlingar http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=83

Under Strike Open, som arrangeras av klubben och som bara brukar innefatta thaiboxningsmatcher, planerar vi
att lördagen den 16e december även arrangera BJJ-matcher. Observera att detta inte kommer att vara en turnering utan endast en match per anmäld deltagare och jag och Anders kommer att göra vårt bästa för att
hitta en lämplig motståndare från en annan klubb. Målet är att få jämna matcher.

Matcherna kommer att föregås av läkarundersökning och anmälningsavgiften kommer troligtvis att vara 100kr
(vilket förstås inkluderar inträdet till övriga Strike Open matcher samma dag). Regler är inte spikade än men
räkna med 5min matchtid plus eventuell 2min förlängning. Men helst ser vi förstås submissions (klappar)! Eftersom vi i första hand tänkt vända oss till vänklubbar så hoppas vi på lärorika sportsliga och vänskapliga matcher som förhoppningsvis ger mersmak och nyfikenhet även på externa tävlingar.

Är du intresserad av att vara med så skriv till- eller prata med mig eller Anders! Vi har plats för totalt ca fem BJJ-matcher (fem personer från Strike) och hittills har tre anmält sitt intresse (ni vet vilka ni är). Det vore kul om även ni veteraner som kört länge men inte varit med så mycket just den här terminen (ni vet också vilka ni är!) har lust att delta så det blir många tekniska och roliga matcher!     

Vill du vara med så svara gärna på nedanstående frågor och maila till jnyh(at)rocketmail.com för att underlätta för oss att hitta en passande motståndare:

Födelseår?
Vikt?
Längd?
Började träna när? (vilket år och vilken termin?)
Tränat aktivt hur många terminer totalt? (om du har gjort uppehåll sedan du började träna)

Webbplats

Sv: Strike Open / Strike Out

Tävlingsregler för BJJ-tävlingar på Strike framgår av de internationella BJJ-reglerna:

http://www.cbjj.com.br/english/rules.htm

med tillägg för våra specialregler:

http://bjj.nyh.se/taevling.pdf

Vi har specialregler bl.a. eftersom
- vi tävlar i en boxningsring med något hårdare matta samt rep runtomkring,
- domare och tävlande inte alltid är så erfarna
- de internationella reglerna är otydliga på några punkter.

Det kan ändå uppstå tveksamheter men vi dömer så gott vi kan i samarbete med en representant från gästande klubb. Vi ber alla att komma ihåg att detta i första hand är vänskapsmatcher för att förbereda er för större externa tävlingar och för att utveckla ett gott förhållande till våra "vänklubbar" !

Samtliga tävlande skall vara på plats 09.00 för invägning, läkarkontroll, kontroll av dräkt mm.

Vi går också igenom tävlingsreglerna och de tävlande får möjlighet att ställa frågor om reglerna.

Matcherna startar 12.00. Första BJJ-match strax därefter.

Det blir 15 kick-/thaiboxningsmatcher och 5 BJJ-matcher så det blir en lång härlig kampsportsdag. Sista matcherna vid 16-17 tiden.

Ta alltså gärna med något lätt att äta och dricka!

Åskådare är välkomna, inträde 80 kr.

Trots att alla inblandade, såväl från Strike som från gästande klubbar, var mycket nöjda med decembertävlingen så är det bara BJJ-center som har visat något större intresse för framtida matcher. Med tanke på att det inte blev något av varken för januari- eller februaritävlingen trots flertalet kontakter med de andra stockholmsklubbarna så är det lika bra att lägga ner BJJ-matcherna på Strike Open tills vidare. Är några från klubben sugna på att gå match så är det mer givande att jag lägger tid och energi på att träna upp er inför någon extern tävling istället. Vidare info och diskussioner om detta i den här tråden: http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=40

Webbplats

StrikeOut 1, Submission Wrestling regler och viktklasser postade!

Det verkar som om det blir -83 kg för mig och -91 för Hytte, inga slams eller cranks heller och något av en överraskning: Gi = Tillåtet. Jag väger 83.3 kg just nu så det blir inga probs att cutta om jag ens behöver göra det. Hytte får nog basta lite tror jag bestämt.

Kom nu och kolla allihopa på Lördag! Det verkar börja nånstans vid 14.00-snåret har jag hört. Väntar spänt på att fightcardet ska postas om vi turneringsfolk är med på detta ska jag Googla skiten ur min motståndare :) (ursäkta språket). Funderar väl lite på att ställa upp i den Absoluta viktklassen också om det känns rätt när det ska bestämmas...

Vi ses på Lördag, War Strikeout, War Micke och War Hytte!!!

TÄVLINGEN INSTÄLLD DEN 28:e JULI
(pga för få anmälningar)

(just hemkommen från skåne, skriver mer här senare)

Webbplats

ahhh damn thats gay... Ville se Micke kicka ass ju.. damn it

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily

Och jag hade glatt mig åt att kunna vara med. Tävlingen under augusti jobbar jag under. Men du och Micke får träna upp er riktigt ordentligt inför den! Köra ordentligt med triangel-escapes och armlås-escapes. Påminn mig så kan jag ju låta er köra lite egen specialträning inför augusti-tävlingen.

Webbplats

Fan va bra JOhan det e nog precis det vi kommer behöva.. Ska gå in i hårdträning nu efter semestern.. <hoppas att jag kan komma på sön o köra. E SJUKT sugen på att träna. Börjar bli trött på att sitta uppe på landet o hänga

John C Reily

Shit shit, det är verkligen en besvikelse att Juli-STRIKEOUT inte blir av, jag kan inte finna ord att beskriva hur sopigt det känns, jag har en fin taggadhet som jag inte vill ska gå till spillo :(. Jag höll som bäst på att cutta vikt, gick faktiskt över förväntan. Är i ett mörkt hål just nu känns det lite som dels ingen tävling i Juli och så verkar jag ha skadat mig idag på MMAn. Vi tränade en Giljoutinescape och lyckades sträcka mig i ryggen på nått jäkla sätt en 30 min in i passet när jag skulle dra ut en person i Giljotinen.

Jag fattar verkligen inte vad som har hänt, först gjorde det bara lite ont men nu kan jag knappt andas in helt och absolut inte vända på huvudet. Ska Zona nu, tror att det är en sån grej som går över snart.

Marcus G var med och visade cleana tekniker (bla Giljotin-escapen som var ny för mig och som satt riktigt bra!) också körde vi en del sparring, fast jag från åskådarplats.

Iaf, STRIKEOUT Juli inställt = det kassaste som har hänt hela sommaren.

Men... Det leder nog till att STRIKEOUT Augusti > STRIKEOUT Juni vilket är bra. Det tycks mig som om många från STRIKE är sugna på att tävla, William, John, Benny och Fredrik verkar alla vara aktuella för STRIKEOUT Augusti vilket jag tycker är helt jäkla galet kul!

Angående andra saker:

Specialträning med escapes från det jag och Hytte åkte dit på i SO1 låter f-n i mig fantastiskt Johan det ska vi göra!

Gästträning på BJJ-center = Alltid en trevlig, lärorik och alldeles underbar verksamhet, count me in förutsatt att arbetsschema-gudarna är villiga. 

Vi ses på Söndag!
/Frisk från Impetigo men skadad och tävlingshungrig Micke.

Är ni res-sugna så går det en tävling i Båstad exakt samma datum - kolla här: http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=15734
Bör nog anmäla sig så snart som möjligt om man är intresserad. Samåker man så behöver det inte bli så dyrt med resan.

Hoppas du kryar på dig, Micke!

Giljotin-escape kan vi ju också öva mer på. Vi körde ju giljotin-escapes på steg2-seminariet men Gaude kanske visade nån annan variant än den vi körde då. Finns ju ett par roliga escapes. Men som sagt - kom gärna med önskemål i början av passen på vad ni vill göra och påminn mig också vad jag tidigare sagt att vi borde köra mer av (har jag nog i och för sig sagt om det mesta =).

Webbplats

Ohh kul kul ifall vi blir lite fler som kör sw i SO3. Kan man ha uppvärmning tillsammans o peppa varandra osv.. Då jag o Micke körde värmde jag upp i ung 3 min och Micke körde 5 min ryggdunk :D

John C Reily

Det var nog samma guiljotinescape som vi lärde oss på Sem2, mer eller mindre säker på det nu när du nämner det måste tappat den ur minnet helt enkelt. Den är faktiskt riktigt bra, tål helt klart att upprepas.

Det var någon som nämde Båstad idag faktiskt... Det skulle inte lirat för mig denna gång att resa med jobb + ect. Men det skulle vara kul att dra iväg och köra. Det grämer mig lite att jag inte kunde åka på den där grejjen i Västerås heller... Det är ju lite närmre än Båstad. Kollade på Eniro och det visade sig att Båstad ligger så långt ut i icke-Stockholm man kan tänka sig nästan :).

Hytte: Nästa gång värmer vi upp ordentligt, det var en av de saker jag verkligen inte kom ihåg att tänka på. Jag stod ju och körde min "coaching" när jag borde värmt upp (var ju självklart tvungen att kolla på din match uppvärmning be damned), nästa gång kanske vi har mer tur med matchordningen. Men mitt ryggdunk innan tycker i alla fall jag höll absolut världsklass :).

Det kommer bli fantastisk kul när ännu fler är med och tävlar. Jag inser nu att jag skulle stått som ensam grappler från STRIKE i Julitävlingen om jag inte mistar mig, jag vet inte om Benny kanske skulle vart med på den också... Kanske är därför det blev inställt, bara jag som inte har semester och  är i Tajland eller motsv nästa helg. "28/7 den officiella semesterhelgen för alla taj och submission människor" kanske...? Det hjälper sorgearbetet att försöka komma på förklaringar till varför det blev som det blev med den bästaste tävlingen. 

Tack för "krya på dig hoppaset" det ska jag försöka göra nu med ett nytt sömnförsök. Jag känner mig som världens största fjant just nu över att jag har så här ont utan att ha gjort något för att ha förtjänat det, känns helt knäppt. Jag kommer iaf på Sön oavsett tillstånd.

Nyligen hemkommen från STRIKEOUT 2 och kan rapportera om ytterligare en fantastiskt trevlig tillställning. Flera mycket bra och intressanta matcher tog plats, själv fick jag möta en trevlig kille som hette Fredrik från en klubb som hette nått japanskt "muy min tsiu" eller motsvarande. Jag blev även denna gång förintad fullständingt, klappade på en armbar från rev. sidectrl efter att ha blivit highlight-reel slammad och crossfacead i 2 och en halv minut. Måste ändå säga att jag hade otroligt roligt och är nöjd med allt utom mitt eget "performance" enda ljuspunkten/chansen jag hade i matchen i min subjektiva åsikt var när han försökte ta ett fotlås på mig, vilket inte brukar funka, jag tänkte ta ett likadant och förhoppningsvis dra ut det, men icke han gick på att försvara det istället.

Har matchen på film och den ska in i datorn snart, sedan försöker jag fixa över den till någon som kan lägga upp den på nätet så att alla kan se den. Kan slutligen säga att jag nog borde försöka pallra mig ned minst en viktklass då folk verkar vara otroligt mycket större och starkare än mig i -83kg klassen. Alternativet är väl att jag blir större och starkare hur nu det ska gå till...

John (som mest tränar MMA) gjorde också matchdebut mot en lättare motståndare (som var betydligt mer erfaren) och åkte tyvärr dit på en armtriangelstrypning till slut. Filmade även detta (men hade problem att hålla kameran ordentligt). Bra ändå att debutera så man kan börja sin resa mot världsherraväldet tycker jag, grattis John på din första match!!

Kul också att snacka innan fighten med folk från andra klubbar, folk är generellt mycket trevliga i denna sociosfär tycker jag. Fick en hel del uppmuntran av folk från alla möjliga klubbar när jag pallrade min sargade lekamen omkring på klubben efter fighten.

Hytte led ordentligt efter sviterna av en mycket ambitiös krogrunda natten innan men gjorde ändå ett lysande jobb med att värma upp och coacha mig (jag hörde dock inte ett ord han sa pga blodrusning i öronen), vi hade faktiskt en "game plan" klar till matchen (men den gick om intet pga av hulk-styrka från motståndet).

Återvänder till träningen imorrn i mån av tid (flytten ej 100% klar än) är taggad till nästa fight.

Vi ses kära greppel och stryp kamrater!

Ja, nu blev det ingen återkomst direkt där, blev tyvärr ganska skadad under fighten... Har domningar i högerarmen från axeln och ner till armbågen längs triceps sen låset, om jag kontinuerligt belastar armen börjar det göra helt otroligt ont och jag förlorar rörelseförmågan i armen. Smärtan kommer från baksidan av axeln och susar ned på baksidan av armen, mycket obehagligt...

Återvänder när jag återfår förmågan. Hoppas det blir snart eftersom det förmodligen är läge att börja förbereda sig på nästa fight så snart som möjligt.

Helt galet hur mycket man funderar på vad man borde gjort annorlunda när man förlorat en fight, jag känner att jag borde tagit detta, blev bara så spattig och knäpp när jag hamna i ringen, skäms litegrann över alla missade lägen. Ännu jobbigare att kolla på den här filmen än förra, jag gör helt vansinniga saker mest hela tiden under fighten känns det som, fast slammen är snygg som fan (även om den inte är min :)). Ska allvarligt fundera på att hoppa ned en viktklass om det går att kombinera med ett relativt normalt beteende under min icke-fighting tillvaro, jag vill för fasen vara den som kastar omkring folk som frisbees istället för att vara den som snurrar omkring i luften hela matchen!!!

Jag hoppas vi ses på träningen snart och att jag har med mig båda armarna då.

Tråkigt med skador. Du får kolla upp det ordentligt så du blir återställd så snabbt som möjligt!

Tyvärr är ju ringgolvet lite väl hårt (att bli slammad på inte minst). Tur det inte var i utomhusringen för då skulle det tagit ännu hårdare. Vi får hjälpas åt att ragga en massa nya medlemmar så klubben får råd med nya, mjukare mattor (som dessutom är lättare att lyfta ut till utomhusringen än brottarmattorna).

Jag kan lägga upp videoklipp etc på nätet om jag får låna en cd/usb-minne med dem på. Skulle vara kul att själv se era matcher (jobbar ju tyvärr på lördagar så har inte kunnat se live) så kanske jag dessutom kan komma med råd på saker att träna inför nästa match. Försvar från reverserad sidecontrol (a.k.a. headlock position m.m.) låter ju som en viktig del. Armlåsen därifrån har jag nog inte hunnit visa er än - de kan vara bra att kunna så att ni själv känner igen dem om någon försöker sätta dem på er. Du överlevde allafall längre än din första match! Hmm, min andra match någonsin finns faktiskt postad nånstans här på forumet. Fick mindre Hulkigt motstånd då förvisso än vad du fick.

Till nästa Strike Open har vi förhoppningsvis fått våra "supportertröjor" (dock får vi klara oss utan supporterhalsdukar då de kan användas för att strypa en med) som förstås blir obligatorisk klädsel för alla ringside-fans. Det går förvisso att beställa linne och figurnära t-shirt också så att man kan brottas i det. Ska kolla upp om det går att trycka på nått syntetsplagg också, vore ju bäst av allt om man ska SW-brottas i det men risken är att trycket inte håller så bra på syntet.

Webbplats

Armstackarn blir nog bra tillslut, har inte hälsat på nån doktor än, kör på Zon och vila.

Ringgolvet är lite hårdare än golvet där nere men jag tycker faktiskt inte själv att det är för hårt. Mitt adrenalin absorberade hela slammen faktiskt och jag fick inte ens nått märke som jag hittat än från den, mina kamrater som var och kollade sade dock att den såg heeelt sjukt hård ut, hade kanske bara tur. Peter nämnde något om att han hade en plan om att sneaka in sig i Tibblehallen för framtida SW (& kanske även BJJ-matcher) där skulle man kanske kunna styra upp det hela lite bättre, jag tycker mig nämligen skönja hur mattans hårdhet inte är ett lika stort problem som att fighters försvinner ut ur ringen under repen. Jag är ganska säker på att åtminstone 1 match hade slutat diametralt annorlunda om ringen vore repfri/större. Peter verkar fett taggad på att styra upp och förbättra SW-tävlingarna vilket jag tycker är helt perfekt.

Jag kan 4 escapes från rev. sidectrl varav du personligen visat mig 3 men mitt initiativ var lite för trögt för att utnyttja mina kunskaper i matchen. En annan kille (en lättis) åkte på precis samma grej.

Supportertröjor = Bra skit! Var snack om på regelgenomgången från en av coacherna (Hilti tror jag) om att T-shirt i match är att betrakta som kasst pga risken att fastna med fingrarna i tyget, det tycker jag låter som en intelligent observation som är värd att beakta om den människan hade erfarenhet av detta. Supportertröjor är så himla fint, Nacka-dojo har obligatorisk matchklädsel för sin tävlinggrupp. Personligen är jag intresserad av en "STRIKE/ALLIANCE War Hytte! T-shirt" (kanske med en bild av Hytte på:)).

Ska rippa fighterna så kommer de på USB-sticka nästa gång jag kommer ut till Täby, nu ska jag återgå till att skriva hemtenta.

Ha det!

Menar du en sån här tröja? (klicka på bilden för större version)

http://www.mypicshare.com/thumbs/20070829/h7ya2p2a.jpg

Kommer att släppas i limiterad, numrerad upplaga med tillhörande äkthetsbevis. Hytte kan signera ditt ex mot en smärre avgift på en öl eller två. Reservera ditt exemplar redan idag!

Webbplats

Haha! Precis en sådan menar jag! "The Juggernaut", perfect :).

haha! klockrent!

Johan skrev:

Menar du en sån här tröja? (klicka på bilden för större version)

http://www.mypicshare.com/thumbs/20070829/h7ya2p2a.jpg

Kommer att släppas i limiterad, numrerad upplaga med tillhörande äkthetsbevis. Hytte kan signera ditt ex mot en smärre avgift på en öl eller två. Reservera ditt exemplar redan idag!

Haha bra skit! Jag vill lätt ha en sån! :D

Tap, snap or nap.

VILL HA!!!!!!!!! =) freaking awesome Johan hehe

John C Reily

Här kan ni spana in Micke-å-Hytte-matcherna från StrikeOpen1 och 2:

http://alliancebjj.se/videos/Johan_Hytt … an_SO1.wmv
http://alliancebjj.se/videos/Mikael_And … rg_SO1.wmv
http://alliancebjj.se/videos/Mikael_And … ik_SO2.wmv

Filip är från Pancrase och var Mickes första match
Tulle är från Nacka Dojo och var Hyttes första match
Fredrik är från Tsu shin gen och var Mickes andra match

Webbplats

(ursprungligen skrivet av Anders):

Nästa Strike Open BJJ-tävling redan den 26/1 så det är brått om med anmälningar. Anmäl dig här på Forumet eller direkt till Anders eller Johan. Anmälan är bindande eftersom vi då skaffar fram en motståndare som annars riskerar bli utan match.

Webbplats

Nästa Strike Open är 23/2.

Vi vill gärna få till några BJJ-matcher. Bindande anmälan här på forumet eller direkt till Johan eller mig.

Vi behöver veta namn och vikt (med gi) !