Sv: Klubbkläder och patchar

Jag ska fundera lite men lutar åt att vilja ha en långärmad rashguard. Fast storlek är svårt. Är det stora storlekar? Nånstans mellan small & medium vill jag ha.

//Andreas B

Nu har jag fått in fem förhandsbeställningar som snart ska vara inne på mitt konto allihopa så snart kommer beställningen av rashguards att läggas.

Jag kommer att beställa ca 10 stycken extra (5-6 i stl XS/S/M och resten i ca stl M/L) för försäljning. Vill du ha en kortärmad rashguard får du se till att förhandsbeställa+betala så snart som möjligt för jag kommer antagligen bara att beställa långärmade att ha i lager.

Finns intresse att köpa huv-tröjor (med eller utan blixtlås) så kan jag höra med tryckeriet om vi kan beställa ett mindre antal sådana när de ändå ska trycka vitt på svart bakgrund. Dessa får då förhandsbeställas+betalas för 370kr/st och det är inget som får dra ut på tiden så rashguardbeställningen försenas så är du intresserad av huv-tröja så skriv i tråden direkt.

Webbplats

Har du nåt provex i huvtröja så man vet storlekarna?

//Markus Skoog

Min egen är i XL - vill du prova mindre storlekar så får du hitta någon av de andra som köpte i första omgången. Jag har allafall mailat och frågat tryckeriet om det går att slänga in beställning på enstaka huvtröjor nu samtidigt som jag mailade angående rashguardupptryckningen. Eventuellt blir det för mycket besvär för dem eftersom rashguardsen kommer från en annan underleverantör än huvtröjorna men håll tummarna.

En annan sak jag bett tryckeriet om är en mindre serie svarta tygpatchar med vitt transfer-tryck för att se hur det håller jämfört med svart screen-tryck på vitt tyg. Antagligen får jag då någon enstaka patchuppsättning över till försäljning. Lär se lagom pimpigt ut till svart gi!

Webbplats

Hoho

Hemma från norge igen. Tar du med huvtröjan imorgon måndag så kan jag prova din? Vore fint.

//Markus Skoog

Har mailat beställningen till tryckeriet - just nu väntar jag på att de ska återkomma med färdig prisuppgift för hela kalaset som jag ska godkänna. Därefter ska de skicka iväg rashguardbeställningen till sin grossist innan de kan trycka och skicka de färdiga rashguardsen till mig. Jag ska försöka skynda på processen så gott jag kan men det går ju inte direkt blixtsnabbt (t-shirtsen tog ca 3½v från beställningsdatum).

Webbplats

Senaste uppdatering angående rashguards: Tryckaren har varit sjuk senaste veckan så han har inte kunnat jobba men förhoppningsvis får jag tag i honom i början av nästa vecka.

Uppdatering 2008-04-23: Tryckaren lite friskare. Rashguardsen planeras beställas från grossisten under morgondagen. När de levererats till tryckeriet ska de förstås tryckas också innan de kommer till mig.

Uppdatering 2008-05-05: Rashguards beställda från grossisten sedan tidigare - beräknas anlända hos tryckaren under veckan. Trycks förhoppningsvis senast under nästa vecka. Jag har inte fått slutofferten än eftersom tryckaren har haft väldigt fullt upp men jag har lämnat önskemål om att samtidigt beställa ett fåtal exemplar av rashguardstrycken på patchtyg (alltså en bamsig Alliance-patch (samma tryck som t-shirtens ryggtryck) och en Strike-patch i samma storlek. Kommer bli med transfertryck så blir lite experiment för att se hur bra det håller men snyggt som tusan lär det bli på svart dräkt! Det kommer som sagt att bli en väldigt liten serie och de kommer därför säkert att bli dyrare än de andra patcharna.

Uppdatering 2008-05-12: Rashguards framme på tryckeriet men inte upptryckta. Tyg för patchar är inte heller inköpt än men ska enligt uppgift ordnas senare under veckan.

Webbplats

Uppdatering 2008-05-14: Patchtyg köps förhoppningsvis imorgon och rashguardsen är planerade att tryckas innan veckan är slut. Inspirerad av tävlingsframgångarna beställde jag faktiskt redan nu vita patchar med svart tryck också i stort antal. Jag ska skicka in original för dessa senast på måndag så allt borde vara färdigtryckt under nästa vecka. Jag kommer få ligga ute med rätt rejäla slantar för hela kalaset men det får det vara värt! Dessutom är det en del jobb och dröjsmål med att få något upptryckt så blir skönt att få det överstökat.

Nuvarande prognosen är alltså att jag borde få allting i slutet av nästa vecka eller veckan därpå. Hoppas det blir väl värt väntan!

Webbplats

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/cj/alliancebjj.se/forum/include/parser.php on line 791

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/cj/alliancebjj.se/forum/include/parser.php on line 791

Senaste jag hört är att tryckaren ska åka och köpa patch-tyg nu i dagarna (det har dragit ut på tiden). Jag tänkte skicka in patch-original-filer på onsdag eller torsdag. Passa på att säga till om ni har några synpunkter! Så här ser mina nuvarande skisser ut:

http://img519.imageshack.us/img519/6821/temppatchoverview2at4.jpg
http://img519.imageshack.us/img519/6821/temppatchoverview2at4.a35774178e.jpg

De två vänstra är för kragen (ca 35cm långa), de högra är för ryggen (ca 25cm bred) respektive "ryggkjolen" (ca 25cm lång). Så man kan se namnet på klubben och organisationen både fram- och bakifrån.

Uppdatering 2008-05-22: Jag gjorde några mindre ändringar i originalen och de är nu inmailade så nu hänger det bara på tryckeriet när vi får rashguardsen och patcharna. Självklart försöker jag skynda på dem så mycket det går.

Webbplats

Fan va fint! Ser ju klockrent ut johan.... Me like

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily

najs =)

-- Robin Arding --

Skickade in original-filerna till tryckeriet igår. Tryckaren har inte hunnit köpa tyg än men han sa att han skulle viga helgen åt det och trycka under nästa vecka, så det är senaste budet. Det har gått lite segare nu än förra gången eftersom tryckaren var sjuk ett tag och sen inte haft tid att åka iväg och köpa patchtyg (vanliga plagg kan ju lättare beställas utan att lämna hemmet). Sist tog det 3½v från beställningsdatum innan vi hade tröjorna, nu tog det en månad bara för att få in rashguardsen och ytterligare 10 dagar hittills för att köpa in tyget för patcharna. Blir allafall skönt att få allt på en gång och slippa lägga arbete på en separat patchbeställning plus att det är lättare att få ett bra pris om allt köps samtidigt.

Webbplats

Vilket tryckeri använder du? Har hört talas om nån tryckare i Åkersberga som tydligen ska vara sjukt seg och som folk har tröttnat på.
Ska finnas ett alternativ i Täby där jag känner en kille som kan fixa lite snabbare. Bra att veta för framtiden om du är missnöjd.

"I am a shark, the ground is my ocean...and most people can't even swim" - Machado brothers

Ny uppdatering från tryckaren: Tygaffären han var på i helgen hade inte rätt sorts tyg så han kommer kolla efter bättre tyg under dagen/morgondagen. Han räknar med att vi ska ha sakerna senaste nästa vecka. Håller tummarna för att det stämmer.

Använder ett tryckeri nere i Skåne. Det var de som hade bäst kvalitet på tryckprovet jag fick (krävs ju att det håller för hårda tag utan att försvinna) och jag fick en schysst deal så det blev bättre kvalitet på t-shirtsen jag beställde tidigare (185g/m2 istället för 150g/m2) utan att priset blev allt för mycket dyrare än det annars skulle ha blivit. Tyvärr har de varit långsamma och vissa beställda saker fick de aldrig in men för övrigt är jag nöjd med dem - hade jag tagit ett annat tryckeri hade vi antagligen fått mindre för pengarna plus att jag inte skulle våga beställa patcharna redan nu (fakturan för nuvarande beställningen kommer landa någonstans mellan fem och tio tusen kronor).

Efter nya leveransen så kommer jag att ha ett rätt brett lager så förhoppningsvis slipper jag göra nya beställningar på ett tag. Patcharna har varit segast men de har jag lagt en riktigt stor order på så de lär inte ta slut i första taget. Säljer resten av prylarna slut så borde jag då ha råd att beställa fler t-shirts och rashguards (i bästa fall till och med fler huvtröjor) utan att ta in förhandsbeställningar. Då kanske jag lägger in beställningen redan innan de gamla tagit slut också så väntetiden inte märks.

I Täby har jag kollat med främst profilkompaniet, men de var svindyra (skulle fortfarande ligga tokmycket back om jag beställt därifrån samtidigt som ni hade fått tunnare tröjor och inte kunnat beställa annat än bara standardtröjor). Känner du någon som kan ordna billigare får du gärna prata med mig! För nuvarande leverans lär jag inte ändra något nu men för framtida beställningar kan det vara intressant om han kan fixa minst lika bra kvalitet till lägre pris. Gäller er andra också; hojta gärna till om ni har någon bra kontakt!

Webbplats

Eftersom patcharna dragit ut så mycket på tiden så kommer rashguardsen att tryckas upp separat, förhoppningsvis redan nu på torsdag så vi får dem i nästa vecka.

Jag får en riktigt bra deal på patcharna för att kompensera för alla dröjsmål så ni som har förhandsbetalat rashguards kommer erbjudas att köpa en uppsättning patchar till nedsatt pris (mer info om detta senare).

Dock så måste jag istället själv ordna fram tyget åt tryckeriet och skicka ner det. Jag var inne i en tygbutik idag men tyckte deras grövsta tyg (förutom lite mer grovmaskig smärting) var i tunnaste laget. Hjälp gärna till att hålla utkik efter riktigt grovt, enfärgat, omönstrat, tryckvänligt och lagom tätvävt vitt respektive svart tryck. Gärna liknande tyget i de patchar som redan sitter på vissa av våra dräkter. Får inte vara allt för tokdyrt. Gå gärna in och fråga om du passerar en tygbutik och hittar du något bra tyg så be om ett prov och visa mig!

Tillägg: Jämförde tygproverna jag fick idag med Krugans-patcharna och tyget behöver nog inte vara så tjockt som jag först trodde. Dock var det lite dyrt. Någon som känner till någon billigare tygaffär i täby/vallentuna/danderyd-området alternativt i stan?

Webbplats

Uj vad jag har arbetat hårt för patcharna senaste dagarna! Åkt jätteomvägar för att köpa tyg (och fick återvända dagen efter för jag upptäckte att jag handlat för lite), sicksackat tygstyckskanterna i symaskin (för att undvika onödig uppfläkning), maskintvättat allt i 60 grader för att det ska förkrympa innan tryckningen, strukit tyget och hängt upp på tork för att undvika allt för mycket skrynkel (inte det lättaste när man arbetar med ett tygstycke på 6,5 gånger 1,5m, som det största var), mätt upp och kalkylerat för bästa tygekonomi och sedan precisionsklippt längs fiberriktningen i tyget (gör man genom att försiktigt dra ut en tråd ur tyget - då skapas en linje som man kan klippa längs). Därefter bortplockning av alla lösa och halvlösa trådbitar och annat skräp som riskerar att hamna i vägen för trycket. Men nu är allt äntligen gjort och paketet skickades iväg till tryckeriet för ett par timmar sedan. Puh. Eftersom rashguardsen ändå inte är skickade än så skickar de upp allt i samma paket.

Jag hittade faktiskt riktigt superbra tyg till sist - känns väl så bra som något patchtyg jag kännt tidigare. Sen kostade det förvisso mer än dubbelt så mycket som det tyg jag först tänkt beställa men det får det vara värt! Eftersom jag fick så bra deal på själva tryckningen så är det inga problem ekonomiskt.

Preliminärt pris (som rätt säkert kommer stå kvar) är, om man köper hela kittet med fyra vita patchar, 70kr per patch (alltså 280kr). Dyrare om man köper färre eller i annan färg än vitt.

Betalar man över internet (vänta tills jag fått in patcharna dock) och innan jag betalat fakturan så får man det 40kr billigare (alltså för 60kr/patch, totalt 240kr). De som förbetalat rashguards får, som kompensation för all väntan, på samma sätt köpa en patchupsättning var med ytterligare 40kr rabatt (alltså 50kr/patch, totalt 200kr) och har ända fram till sommarterminens sista dag på sig (istället för bara tills fakturan är betald).

Uppdatering 2008-07-03: Tryckeriet hade tydligen aldrig fått någon avi från posten men ringde och ordnade upp det så nu har de paketet med tygerna hos sig. De kommer att ha tid att trycka som tidigast under morgondagen så min gissning är att patch/rashguard-premiär blir på träningen måndagen den 14e.

Webbplats

Du har jobbat på bra du! Nu kan du hjälpa mamma sy gardiner också så blir hon glad :)

//Markus Skoog

Njaeh, nästa textilarbete jag ska ägna mig åt är påsömnad av patchar på mina gi:s.

Nu ska allting vara färdigtryckt! Jag har fått kolli-id och kontrollerat så det verkligen är inlämnat till posten. Allt ser grönt ut och jag kommer få hem paketet imorgon. Sedan återstår att kolla att leveransen stämmer med beställningen. Går allt bra så blir alltså stora rash+patch-premiären på måndag (21/7).

Webbplats

Nu har rashguards och patchar äntligen kommit! Mycket vackra =)

http://img502.imageshack.us/img502/5038/img0008kv0.jpg
Rashguard (långärmad) - bilder av baksidan (Alliance-loggan) finns tidigare i tråden.

http://img511.imageshack.us/img511/6514/img0001bj7.jpg
Patcharna. Observera att detta är ouppklippta patch-ark som ska klippas upp i två patchar vardera.

Mer info om hur du lägger vantarna på dessa små skönheter: http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=67&p=1

Webbplats

Det var en kvinnlig BJJ-utövare med blått bälte som kvittrade i mitt öra att det väl var helt uppenbart hur man syr på en patch men jag vet att de flesta på klubbens sykunskaper inte är vad de borde och jag vill påminna alla om att det ändå är mer macho att sy själv än att lura flickvännen/mamma att göra det =). Så jag skriver en liten tutorial.

Patchpåsömnad
Patcharna är tvättade en gång i 60 grader innan tryck och borde således inte krympa mycket ytterligare. Bestäm hur stor du vill att patchen ska vara (hur mycket luftspalt det ska vara runt trycket). Vik in övriga tyget bakom trycksidan – du ska här ha åtminstone ca 1-2 centimeter men får du betydligt mer än 2 cm i sömsmån så kan det vara en bra idé att klippa bort överskottet (som kan användas för att sy en upphängningsögla till dräktnacken alternativt för framtida dräktlagningar). Se till att patchens kanter blir snyggt raka och hörnen rätvinkliga. Stryk (gärna med lite vattensprayande/ånga) vecken så kanterna blir riktigt skarpa och håller sig nere. Stryk inte på själva trycket - det kan smälta! Nåla nu fast patchen där du vill ha den på gi:n så både patchen och gi-tyget under är slätt och sträckt. Att nåla fast bra är verkligen en nyckel för att få patchen snyggt där du vill ha den. Lämpligtvis använder du sedan symaskin (eventuellt med jeansnål, så den håller för tjockt gi-tyg). Ta bort fästnålarna precis innan synålen når fram till dem för att minimera risken att nålen går av. Raka, halvtäta stygn fungerar antagligen bäst.

Förespråkad placering av patchar
Alliance (stor – ca 25*25cm): På dräktens ryggtavla ca 5-10cm under kragen. Centrerad. Detta är den enskilt viktigaste patchen. (För att hitta mittpunkten på ryggen kan det vara lättast att utgå från insidan av gi:n där man bl.a. har nacklappen att orientera sig efter - för att hitta samma punkt på utsidan av gi:n kan man sticka genom en nål och se var den kommer ut)

Strike (avlång, liten – ca 25cm): Precis intill- och längs högra (=innersta) kragen. Placeras så loggan hamnar överst och i höjd så texten ej skyms av vänstra kragen.                                                                                                               
Alternativ placering: Om du fått ett patch-ark där den stora Alliance-loggan och den lilla avlånga Strike-patchen sitter ihop kan du sy på dem hopsittande på ryggen med placering enligt stora Alliance-patchen (se ovan). Men gör bara detta om du har en annan Strike-patch som passar att sätta på framsidan av gi:n.

Strike (avlång, stor – ca 35cm): På ”kjolstyget” (under bältet) på dräktens baksida. Centrerad. Placeras så lågt att den inte riskerar att skymmas av bältet.                                                                                                                               
Alternativ placering: Om den lilla Strike-patchen redan fästs på baksidan av dräkten så kan den stora Strike-patchen fästas på dräkten på samma ställe som står ovan som förstahandsalternativ för den lilla patchen. Kan den stora patchen inte sättas där utan att skymmas av den yttre kragen så sätts den istället på kjolstyget (under bältet) på dräktens framsida. Placeras så lågt att den inte riskerar att skymmas av bältet.

Alliance (avlång, stor – ca 35cm): Precis intill- och längs vänstra (=yttersta) kragen. Placeras så loggan hamnar överst och i höjd så texten ej skyms av bältet.                                                                                                                         
Alternativ placering: Om dräkten redan har en färdigpåsydd patch, som du inte vill ta bort, längs vänstra kragen så kan den avlånga Alliance-patchen istället sys fast på kjolstyget (under bältet) på dräktens framsida. Placeras så lågt att den inte riskerar att skymmas av bältet.

Flaggor: Brasiliansk på höger ärm (vid/strax under axeln), svensk på motsvarande ställe på vänster ärm (självklart ”rättvänd” med långa horisontala gula strecket åt höger).

Se även http://alliancebjj.se/forum/viewtopic.php?id=83 och http://alliancebjj.se/forum/viewtopic.php?id=55 för bild var patchar är tillåtna på tävlingar, gi-skötselråd och annan info.

Om ni ändå är för lata/omanliga för att sy på patchen själva så har Christinas son Erik anmält intresse för att vara officiell påsyare och ta hand om patchpåsömnad för en skälig penning.

Webbplats

Nu har jag bara två stycken dräkter i storlek A3 kvar (kostar 1200kr/st, se tidigare i tråden) så passa på om du vill ha en riktig brasiliansk slitvargsdräkt av klassiskt märke. Skicka ett mail om du är intresserad. Storlek A2 har jag fortfarande en handfull av.

Påminner också alla nya om att vi har skivor till salu med alla "nybörjarteknikerna" - kostar 200kr tillsammans med en klubb-t-shirt med stor Alliance-logga på baksidan; riktig motsatta-könet-magnet. eller egna-könet-magnet om man hellre vill det ;). För att få till det där riktiga haremet bör man förstås pimpa dräkten med rejält mycket patchar också när man ändå håller på.

Webbplats

Alla Krugans-dräkter stl. A3 är nu sålda. Har dock kvar ett par stycken i stl. A2.

Storleks-guide för Krugans-dräkter:

1,60 - 1,68cm 50 - 64kg A1
1,69 - 1,77cm 65 - 80kg A2
1,78 - 1,87cm 81 - 100kg A3
1,88 - 1,95cm 95 - 120kg A4
1,96 - 2,05cm 113 - 135kg A5

Webbplats

Det finns ett fåtal rashguards kvar (kostar 390kr och finns i storlek XS/S/M eller L/XL/XXL).

Jag har beställt 15 stycken huvtröjor - utan blixtlås så framsidetrycket kan bli lite större än sist. Det kommer finnas 4-7stycken per storlek (M, L och XL) så lägg in en förhandsbeställning om du vill vara säker på att få en i rätt format. De kommer inledningsvis att kosta 400kr/st och beräknas komma i mitten av februari.

Hytte, jag kommer jobba sent på torsdag men säger du vad du vill ha för patchar så kan jag lägga fram dem åt Anders, som nog är hemma då.

Webbplats

Hmm en rygg patch o nan som  man kan satta pa benet kanske.. du kan val lagga fram en i varje farg.. vet inte riktigt vilken man ska ha

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily

Tjena Johan! Vill bara meddela att jag INTE glömt bort din dräktöverdel! kommer förbi med den snart!