Nu har Paiva-boken kommit i brevlådan. Mjuka pärmar, men skulle väl blivit mycket dyrare annars. Fint papper och bra bildkvalitet - färgbilder rakt igenom (nästan 200 sidor).
Sista kapitlen i boken är no-gi-tekniker, där en del är repriser från tidigare i boken. Kanske hade gått att slå ihop, men å andra sidan är det en rätt tjock bok så det känns inte som något annat fått stryka på foten för att få plats.
De flesta tekniker trycks in på bara en sida och som detaljnörd hade jag gärna sett mer detaljerade genomgångar, men nu får det istället plats med många fler tekniker och detaljer lär jag själv hitta efter att ha testat runt ett tag.
Teknikurvalet är lite spridda skurar, sorterat efter position - en del tekniker från våra graderingslistor men mycket är nytt även för mig och det känns som att boken är riktad främst till lite mer avancerade utövare, till skillnad från Paivas bok på polska som jag tidigare recenserat. Boken är förvånansvärt billig, så även den vetgirige nybörjaren kan köpa den. Jag kommer antagligen att testa igenom och visa de flesta av teknikerna och detaljerna i boken på träningen så då kan det ju vara kul att själv kunna gå tillbaka och påminna sig i boken.
Hittills har jag mest bläddra runt i boken, så jag kommer nog återkomma med fler synpunkter. Första intrycket är att instruktionerna ser väldigt tydliga ut, det finns att lära även för avancerade i den och att den känns väldigt prisvärd.