Tråd: Resa till Brasilien - Hösten 2010?

Var ju lite tal om vilka vaccinationer man behövde när man skulle till Brasilien förra gången vi hade planer dit. Jag passade på att fråga nu när jag ändå var där och blev isprutat gulsotvaccin inför Japan.

De rekommenderade gulsot till Brasilien också (första räcker i ett år, om man tar en till efter runt ett år så räcker det i 30 år sen) samt ett drick-vaccin mot turist-diarré om man inte tycker sånt är kul...

Sv: Resa till Brasilien - Hösten 2010?

Hej,

gulsotsvaccin (Havrix) borde alla människor ha som lämnar Stockholmslän, så även när man reser till Brasilien. Turist diaree är förvisso inte så kul men Brasilien är knappast något högriskland, i vart fall inte i Rio. Däremot skall man alltid akta sig för oskalade frukter och färska grönsaker. Det finns massor av god mat som man inte blir sjuk av.

Anders

Var ju lite tal om vilka vaccinationer man behövde när man skulle till Brasilien förra gången vi hade planer dit. Jag passade på att fråga nu när jag ändå var där och blev isprutat gulsotvaccin inför Japan.

De rekommenderade gulsot till Brasilien också (första räcker i ett år, om man tar en till efter runt ett år så räcker det i 30 år sen) samt ett drick-vaccin mot turist-diarré om man inte tycker sånt är kul...

Jag tycker i och för sig så illa om magsjukor att jag skulle ta ett drick-vaccin om jag skulle utanför Stockholms län och någon antydde att det behövdes :-)

4 Senast ändrad av Anders (2005-12-08 18:02:10)

Edit (Johan): Länkar till övriga trådar om brasilien:
http://bjj.nyh.se/forum/viewtopic.php?id=64 (lär dig brasiliansk portugisiska)

Torrent - Språkkurs i brasiliansk portugisiska: http://thepiratebay.org/tor/3244991/Lea … Portuguese

Om Fruta de conje (en jättegod brasiliansk frukt): http://www.freewisdom.org/en/all/entrie … tadoconde/

Ursprungligt ämne: Sommarläger i Brasilien

Alexandre Paiva planerar att hålla ett sommarläger (eller egentligen vinterläger i Brasilien) i juli eller augusti. Där kommer han att bjuda in "sina" BJJ-klubbar i Sverige (=vi+ Linköping), Finland, Frankrike, USA och Brasilien. Lägret kommer att bli i närheten av Rio de Janeiro men inte i stan utan på en ö eller i en närbelägen badort (Buzios).

Jag återkommer så fort jag vet mer, men börja spara redan nu ...

Ja, ja, ja, ja, ja!

Sommarlägret i Brasilien blir den 18/25/8. Begränsat antal platser. Mer info kommer. Tala med Johan, Anders eller Christina om du är intresserad !

Här kommer mer info om sommarlägret i Brasilien. Tala med mig om du är intresserad. Förhoppningsvis finns det någon plats kvar.

Jiu-Jitsu Camp

Place: Búzios.

Date: from August, 18th to 25th (one week until Jiu-Jitsu Master World Championship).

The course will have two daily practices

Professors: Alexandre Paiva (Gigi), Fernando Gurgel, Charles Alexandre, Alexandre Puga, Felipe Zicro, Marcos Meireles and some other invited professors.

The course will begin on august, 18th with two daily practices where it will be shown some techniques of wrestling (without gui), judo (take downs) and jiu-jitsu (ground fight). There also will be specific training focus in the preparation for the Master World Championship competition. In additional it will be a mini-course about breathing, movement, concentration and relaxing techniques with Professor Orlando Cani. The specific date of this activity will be confirmed near the event.

It also will be an optional outdoor schedule with Professor Daniela Figueiredo Genovesi regarding cycling and trekking.

The jiu-jitsu camp cost will be US$ 190.00 which includes transportation from the airport-Búzios-Rio de Janeiro, meals, accommodation and Professor Orlando Cani mini-course.

The outdoor training with Professor Daniela is not included in the package and will be charged separately.

( Tel/Fax )    +55 (21) 2512-6010
(Tel)        +55 (21) 7893-7370
(Mobile)    +55 (21) 9998-1616
email – gigipaiva@hotmail.com
    apaiva@hotblood.com.br

Tillägg från Johan: Se även http://onthemat.com/articles/ALLIANCE_J … _2005.html  för en reseberättelse från förra årets läger.

Nu börjar det bli ett par stycken som är rejält sugna på att åka ner till brasilien nästa år (2007). För egen del var det sju år sedan sist så jag är inte helt omöjlig att övertala att hänga med om det blir några till som bestämmer sig för att åka. För egen del rekommenderar jag slutet av sommaren, antagligen kommer det att vara träningsläger i Búzios då igen samt världsmästerskapet. Tidigare gånger har jag och Anders stannat ca en månad men åker jag ner så skulle jag gärna stanna längre än så, har man väl betalt flygbiljetten (ca 7-8000kr) gäller det ju att passa på. Men jag antar att många bara har möjlighet att stanna max någon enstaka vecka, det funkar ju det också.

Totalkostnad för en månad har när vi varit där tidigare landat på ca 15000kr/person. Hittar vi billigt boende och äter egenlagat finns det en möjlighet att komma billigare undan. Sjävklart vill man ha en slant över till shopping också.

Prata gärna med mig och Christina om du är intresserad av att följa med och se till att träna hårt och spara duktigt! =)

Webbplats

BJJ Camp Rio de Janeiro

jag fick precis ett mail från Alexandre Paiva som berättar att det blir en "BJJ Camp" i närheten av Rio de Janeiro även i år, mellan 30/6 och 6/7.  Första veckoslutet håller Alexandre själv några lektioner. Efter campen följer "Masters Competition" (jag tror att han menar världsmästerskapen i BJJ) första veckoslutet i juli.

Johan och jag är personligen inbjudna (får se om vi har möjlighet) men det är möjligt att vi kan få någon enstaka plats om någon är seriöst intresserad av att åka. Hör i så fall av er direkt !!!

Troligast är att vi åker ner till Rio de Janeiro i början av vecka 44 (ca 29e oktober) eller 45 (ca 5e november). Själv vill jag helst stanna i minst en månad (så länge jag kan få ledigt från jobbet och så länge jag har råd med, vet inte exakt än hur länge det blir).

Den som vill träna med Alexandre Paiva men inte har råd att åka ända ner till Brasilien kan åka till finland i sommar. Alexandre brukar vara där någon vecka och instruera. Eventuellt kommer han även till Sverige i samma veva men för en kortare vistelse.

Webbplats

Dags att börja fundera på om du är intresserad av att åka till Brasilien och träna BJJ någon eller några veckor i höst. Hör av dig till Johan N och skriv gärna en rad här på forumet!

Jag köpte biljett redan för ett halvår sen, kommer va där i 3 månader eller så länge mina pengar räcker.
Nice!

Jag vill åka, men har använt upp alla mina semesterdagar förutom en vecka.
Det är ingen som funderar att åka runt februari-mars nästa år?

"I am a shark, the ground is my ocean...and most people can't even swim" - Machado brothers

Mikael Sundin (huvudinstruktör på Alliance-klubben i Linköping) mailade mig om att det är rätt många därifrån som planerar att åka under juni-augusti 2008 så då kan du få svensk-sällskap om du väntar.

Wil, har du hittat nått ställe med bra pris på flygbiljetten? Och i vilken stadsdel ska du bo?
Börjar snart dra ihop sig även för mig, Christina och Alex (om han fortfarande är på) att beställa passagem de avião (=flygbiljett). Och förstås kolla upp om det går att hyra nån lägenhet inte allt för dyrt.

Webbplats

Jag köpte min genom StaTravel, den gick på ungefär 8000, så är den ombokningbar också ifall jag skulle bli tvungen att åka hem tidigare. Jag tror man kan hitta något billigare men jag orkade inte leta.

Jag hade tänkt hålla till i Ipanema, jag har läst runt lite och man ska kunna hitta lägenhet där för ca 3500-4000 kr i månaden. Men när jag letar på internet så hittar jag bara för ungefär det dubbla. Jag har också fått rådet att det är lättare att leta när man redan är där.

Vart tänkte ni bo?

Jag hade för mig du sa att du hade någon bekant som du skulle få bo hos där nere. Men ska du vara där samtidigt kan vi ju kanske kolla på att samköra boendet för att komma undan billigare.

Alexandre Paivas klubb ligger på Humberto dos Campos i Leblon. Gatunummer vet jag inte men Linköpingarna bodde på gatunummer 827 (ca 50m från klubben) när de var där. Klubben ligger på översta våningen i ett gym. Ca 200 meter fran Sendas i Leblon.

Både Ipanema är stadsdelen bredvid Leblon och båda de stadsdelarna är att rekommendera. Själv siktar vi på att bo så nära klubben som möjligt. Kanske kan höra med Micke i Linköping var de bodde och vad det kostade.

Webbplats

Lite nya tidsplaner: Löser det sig med boende och flygbiljett så har jag möjlighet att åka tidigast ca 14/10 och vara borta till max ca 22/12 veckan innan julafton (ca v. 42-51 m.a.o.). Christina siktar på v. 45-47. Wil, när reser du dit respektive tillbaka?

Ska kolla upp lite med klimatet i Rio vid den tiden också fast även om det är lite halvt olidligt varmt i Brasilien så kan det ju fortfarande vara bättre än svenska tråk-vintern.

Webbplats

30e oktober åker jag dit och 27e januari hem om pengarna räcker så länge.
Tänkte kolla in São Paulo också och kanske Bahia om jag har tid.

Wil, var i Rio hade du tänkt bo? Alexandre Paivas klubb ligger ungefär här: http://world.maporama.com/drawaddress.a … de=1573120
(i Leblon). Leblon är också den kanske lugnaste stadsdelen och stranden är minst lika fin som Copacabana (mer turister och nedskitat där).

Ska man vara där mer än 1-2v så lönar det sig att försöka hitta en lägenhet att hyra. Jag har mailat runt till några olika uthyrare som jag väntar på svar från nu. Om du inte redan har ordnat boende kan jag ju kolla för din del också. Hittills har jag fått ett svar på en lägenhet i Copacabana som totalt kostar 8.250 kr/månad plus förbrukad el och gas.

Webbplats

Nu har jag också bokat biljett! Åker ner den 9e oktober och åker tillbaka den 19e december så blir 2 månader och 9 dagar. Underbart! Nu återstår att boka boendet men där har jag ett antal trådar så handlar mest om hur/var jag vill bo och hur mycket jag är villig att betala för det. Får ju samordna med mina kära medresenärer också. Hur som helst så har jag fått kontakt med en svensk kille i Rio som driver ett svart, jättebilligt vandrarhem nära stranden på Copacabana och som är riktigt billigt och som det i stort sett alltid går att få sovsalsplats i även om man inte bokat i förväg. Fri Caipiriña ingår (tusan att jag är nykterist! =) så hoppas det inte är allt för stökigt när man ska försöka sova.

Webbplats

Behöver inte bli så fasansfullt dyrt att åka bort en månad om man bor billigt, så sluta snusa (ni som gör det) och börja spara!

Flygbiljett: Ca 8000kr inkl. flygplatsavgifter.
Taxi från flygplatsen: Billigare än i Sverige
Boende - vandrarhem: Strax under 2000kr/mån i sovsal (Copacabana, en promenad på kanske 20-nånting minuter till träningen)
Boende - lägenhet: Ca 4600kr/mån för lägenhet (som kan delas på ca två personer) (i Leblon ett kvarter eller två från klubben)
Mat: Något billigare än i Sverige.
Träningsavgift: Ca 420kr/månad exklusive eventuella seminarium, tävlingar etc.

Webbplats

Att köpa mat och laga själv är snorbilligt, har jag läst.

Fasen vad avis jag är, det kommer ta åratal innan jag kan vara ledig på ett sånt sätt så att jag skulle kunna åka iväg på detta vis... Jag hoppas ni ger järnet och ställer upp i en plentora av tävlingar, ser framför mig lokaler av klass tibblehallen där det brottas jutsu hela dagen och skitiga källarlokaler med burar där ni kör NHB mot köttnackar.

En annan sak, vad ska vi göra när ni är borta? Är tanken att vi ska försöka vara snälla mot eventuella nykomlingar och lära ut lista 1 efter förmåga, det gör vi gärna isf. Jag, Hytte, Billy, Marcus och Fredik är ju alla mini-graderade och nästan alltid på träningen.

Jag hoppas ni får det fint iaf, se till att tävla mycket också och få många fina nya färger och steck på era bälten.

Helt klart att jag kommer att behöva hjälp när Johan mfl är i Brasilien. Dels på de pass jag är med på och dels då jag inte kan komma alls. Marcus har redan flaggat för att han ofta kommer på onsdagar och gärna hjälper till.

Min tanke är att planera tex rullande två veckor framåt. Längre  framförhållning har jag inte med mina jobbresor.

Tanken med att vara väldigt petig med teknikerna på lista 1 har bl.a. varit att säkra att vi alltid har kompetenta hjälpinstruktörer. Jag vill inte kalla er för "mini-graderade" tvärtom är ni alla fullt kapabla att både visa nybörjare och att vid behov hålla egna pass. Det blir en härlig utmaning för er!

Glöm inte heller att vi har två stycken "maxi-graderade" nämligen Christina (som inte åker förrän i november) och Oscar. De båda behärskar även lista 2.

Vi kan sköta samordningen här på forumet under särskild tråd.

Se till att ha timmarna runt vanliga träningen lediga söndagen den 7e oktober. Det är ju sista söndagsträningen innan jag åker till Brasilien (på tisdagen). Kanske dyker jag upp även på måndagsträningen, men med stor sannolikhet sista-minuten-packar jag desperat då, så antagligen blir söndagen det sista ni ser mig innan fredagen den 21:a december, då jag håller i en träning om det finns intresse.

Nu på söndag tänkte jag vi skulle ha lite filmvisning av gamla Strike-BJJ/SW-matcher och annat kul efter träningen. Preliminärt börjar vi träna redan kl. 16, kör hårt i två timmar (kanske med lite extra godis-tekniker och andra överraskningar) och sen kl 18 fräschar vi upp lokalen (och kanske oss själva) lite snabbt och har lite klubbkväll i en timme eller två (vill vi ha längre så kan vi ju fundera på att tidigarelägga träningen ytterligare). Vill ni ha nått snacks och dricka (ingen överdriven alkohol dock) så får ni gärna ta med det själva så länge ni hjälper till att städa upp spillet efteråt. Vore kul om vi blir så många som möjligt så se till att hålla ledigt då!

Webbplats