Tråd: Träningsskador och behandling

  

Sv: Träningsskador och behandling

Viktigt är förstås också att förebyggande (och inte bara rehabiliterande, när skadan redan varit framme) stärka leder och stabiliserande småmuskler (som man i vanliga fall ofta missar att träna).

Fotleder är ju en av de vanligare lederna att göra illa inom kampkonst (även om det lär vara betydligt mer ovanligt än inom fotboll etc). Tåhävningar är förstås bra. Kan ju sätta en planka under framdelen av foten för att få större rörelsespektrum. Finns massor vadövningar som också torde stärka fotledens stabilitet.
Rekommenderar även balansbräda (alltså en rund plattform med en "kupol" undertill, e.dyl.).

Även kroppens övriga leder (handleder, armbågar etc) behöver ju stärkas för att undvika skador. Styrketräning är suveränt där, men måste tänka på att trappa upp den succesivt. Musklerna orkar ju ofta mer än vad själva lederna gör, så får ta det lite lugnt så lederna utvecklas i samma takt så man inte skadar dem med sin styrketräning. Fria vikter är betydligt bättre för de små stabiliserande musklerna än muskelisolerande maskiner.

Och se till att verkligen ta er tid till den förebyggande (styrke)träningen! Även om det tar lite tid och ansträngning så tjänar ni på det i längden. Genom att slippa skador etc. (som ni förvisso då aldrig kommer få veta att ni undvek, men ändock)

Nyckeln är att skapa en överkapacitet som gör att man i bästa fall klarar av en onormalt stor och plötslig fysisk påfrestning. Om inte annat så har man bättre förutsättningar att få så liten skada som möjligt och att efteråt återhämta sig så bra och snabbt som möjligt.

Fråga gärna mig eller Anders om ni vill ha tips på övningar för någon särskild led/muskler!

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

5 Senast ändrad av Anders (2008-05-07 09:27:43)

Sv: Träningsskador och behandling

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Sv: Träningsskador och behandling

Allt Micke sa där om svonkoppor e sant.. Måste vara den mest frustrerande sjukdomen jag haft. Man mår inte dåligt på något sätt (förutom psykiskt kanske) så man kan inte vara hemma från jobbet o slappa men man smittar vid hudkontakt så man kan inte träna eller göra några roliga aktiviteter alls =( Håller helt klart med Micke att det här e nog den sunkigaste sjukdomen jag haft. Så om ni upptäcker att ni har den så fixa Penicilin direkt! Strunt i vad läkaren säger, krämer och alsholsprit fungerar INTE för fem öre! Körde det i 1 vecka o det försvann inte. Tog 1 dag för penecilin kuren att börja verka..

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily
  

Sv: Träningsskador och behandling

Vården är ju numera väldigt restriktiva med användandet av penicillin p.g.a. risken för resistenta bakterier. Kan vara bra att känna till, så ta inte penicillin om det inte verkligen jättebehövs.

Superviktigt är förstås att absolut inte träna på klubben om du har svinkoppor eftersom det är väldigt smittsamt! Det finns klubbar som drabbats av svinkoppe-epidemier vilket vi förstås vill undvika!

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

Resistenta bakterier är ju en tråkig sak och det är bra att läkare generellt är restriktiva med ordinering av penicillin. För oss som tycker det är trevligt att banka, slå och brottas på/med varann är det dock kefft pga att till exempel Impetigo uppenbarligen är svårt att få bukt med utan penicillin och det blir sju resor värre om man inte vårdar korrekt i ett tidigt skede.

En annan motsvarande bajsmacka man kan drabbas av som fighting-människa är detta med tok-roliga öron som man kan få om man mattgnider eller blir knäad/sparkad/slagen på örat i allt för stor utsträckning. Även här verkar det råda internationell koncensus över att det korrekta sättet att vårda ett så kallat blomkålsöra är att tömma svullnaden på vätska och sedan injicera antibiotika direkt in i örat för att förhindra infektion (vilket jag har hört är skälet till de verkligt allvarliga fallen av cauliflower-ear (som gör att man inte får komma in på krogen, eller gå före kön beroende på ställe samt att ens bekanta faller in i skrattanfall och drar en massa quasimodo-skämt om man tar av sig mössan)) vilket alltså inte sker om man söker vård i Sverige förutsatt att ens läkare inte är en öron-näsa-hals specialist. Från vad jag har hört är det för närvarande drygt ett decenniums väntetid om man vill träffa en sådan specialist via den allmänna vården och då kan man ju faktiskt uppfinna ett robotöra som man kan ha istället på samma tid.

Jag fick till slut bukt med min Impetigo i alla fall efter två penicillinkurer, "Dalacin" hette penicillinet som fungerade detta penicillin gav mig dessutom ett relativt otrevligt magont under brukstiden men jag blev i alla fall botad och kunde återgå till mitt kära fightande igen.

  

Sv: Träningsskador och behandling

Jaha, nu var jag hos läkaren igen och blev informerad om att jag hade Impetigo igen... Denna gång sade han att det verkar vara den andra typen av bakterier eftersom jag fått det på kroppen och att de kliar så förbannat (därför trodde jag att det var någon slags insektsbett först). Fick 750 mg hermillicin (tror jag det hette) och 7 dagars träningsförbud.

Som ni säkert förstår är jag så jäkla bitter just nu, jag missar Tis, Tors och Söndags-passen denna vecka och två inplanerade löpträningar endast 3 veckor innan match.

Jag avskyr att missa träningar...

Igen hade jag bara mig själv att skylla då jag inte följt rådet jag fick förra gången att skära ned på mitt duschande då det torkar ut huden och gör den sårbar.

Alla som har gått på pass med mig kan jag bara tipsa om att vara vaksamma, jag har visserligen rash-guard på mig men man vet aldrig var bakterierna kan ta sig igenom (eller var de kom ifrån från början, (mattan? en handske?)) så om någon får kliande myggbettliknande grejjer på huden, uppsök läkare fort fort!!


Nu när vi ändå är här på skade-tråden: Min axel som var övervriden härrom veckan: Kylpåse och att hålla den rätt stilla i 2 dar samt behandling med Zon-salva blev finnemang, skadad på Söndag tillbaks på Tisdag med bara en svag konstig förnimmelse av kyla inne i axeln och helt känningsfri på Torsdagspasset. Det gjorde rätt ont precis när det hände, knäppte till och hela armen skakade lätt men med den enkla ovan beskrivna vården blev det bra på noll-tid, ett tips alltså. 


Nu ska jag återgå till mitt surande över spilld träningsmjölk. Ha det fint!

  

Sv: Träningsskador och behandling

Oroande!

Uppenbarligen florerar svinkoppsbakterier i vår träningsmiljö. Andra klubbar har haft problem med svinkoppsepidemier vilket vore skönt att slippa. För den som har oturen att drabbas finns bra behandlingstips ovan, men den bästa behandlingen måste ju ändå vara att förebygga eländet.

God hygien är nr 1! Självklart duschar alla efter träning, men inte lika självklart är att tvätta sina träningskläder. Ok, alla kanske inte orkar tvätta sin gi/rashg. efter varje träning (även om det naturligtvis är det bästa) men att tvätta minst en gång i veckan borde vara givet. Blir snabbt en bakteriehärd efter alla svettiga pass.

Om man ändå har oturen att åka dit: Träna inte alls innan läkare lämnat besked om att man garanterat inte längre smittar.

  

Sv: Träningsskador och behandling

HYGIEN

För att undvika svinkoppor och annat otyg.

Förslag till hygienregler:


DU SJÄLV

- kom ren och med klippta naglar till träningen!
- täck över öppna sår med plåster och kirurgtejp så de inte lossnar under träningen!
- om du får nya sår, tvätta av med desinfektionsmedel (finns i klubbens reception)!
- Torka upp eventuellt blod från mattan!
- duscha och använd tvål direkt efter träningen!
- använd T-shirt under dräkten, det suger upp en del av svetten (dock ej tillåtet på tävlingar)!
- häng alltid upp och lufta dräkten direkt efter träning!
- tvätta dräkten minst varannan vecka (tvätta ut och in så slits den mindre; 40 grader så den inte krymper; bra med två dräkter)!

Vi får hjälpas åt och bli lite mindre finkänsliga. Säg till om naglarna är för långa eller fötterna smutsiga. Det är ju lätt tillfixat, vi har duschar på plats: Det är inte meningen att vi skall riskera bli sjuka av att träna

Har jag glömt något?

  

Sv: Träningsskador och behandling

Suveränt! Instämmer med föregående talare!

Måste bara tillägga beträffande gi-tvätt:
- 40 grader dödar inga bakterier, 60 måste det vara.
- Det är nog inte tvätten som sliter mest, håller gin för slit och drag under intensiv brottning klarar den också av att tvättas.
Jag tvättar min gi efter varje träning i 60 grader utan att vända ut och in. Den blå har väl bleknat något, men den har ju också hängt med i ett antal år nu.

/Andreas

  

Sv: Träningsskador och behandling

Om impetigo: På Apoteket finns receptfri bakteriedödande salva (Microcid ~100 kr). Om du har misstanke om att du är smittad så sätt in egen behandling själv direkt! Jag tror att salvan måste sättas in tidigt. När man har nått ett allvarligare stadium så är det troligen för sent. Då vill det till läkarbesök och starkare medikamenter.

Alltså om du misstänker att du blivit smittad och ser små utslag som kliar, prova salvan!


Jag påminner också om hygienreglerna (se 10/7 ovan)!

Jag tog risken och har testat att tvätta min dräkt i 60 grader, enligt Andreas S´ rekomendation och det funkar. Så hög temeperatur är nödvändig för att ta död på bakterierna. Var försiktig om dräkten inte är tvättad några gånger tidigare. Observera också att tvätt sker på egen risk. Varken jag eller Andreas kan garantera att inte någon dräkt av något märke kan krympa.

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

16 Senast ändrad av Tompa (2007-09-19 12:50:31)

Sv: Träningsskador och behandling

Då va även jag tillbaks från läkarn. 2-3ml blod snodde dom ur vänsterörat, o fick inte träna ikväll + att ja fick en dos antibiotika :( Men men, kommer ner o kikar iaf.

EDIT: Vid receptionen hos husläkarn börja dom snacka om att remissa mig vidare, vilket jag verkligen inte va så pigg på, men läkarn ja kom till fixade örat tillsammans med en sjuksyrra utan problem. Så får ni att dom börjar snacka om remiss etc, ligg på lite o säg att ni vill ha det fixat på plats. Inte nåt svårt ingrepp precis...

Tap, snap or nap.
  

17 Senast ändrad av Johan (2007-09-21 11:38:59)

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

Hepp!

Tjaa jag hakade på trenden här genom att vakna up med ett ganska tokroligt vänsteröra (känns extra bittert med tanke på hur kul det var att tracka Hytte och Tomas för deras öron :)), ned till cityakuten och surra med tant doktor i alla fall. Tja tydligen har jag 3 st förhårdningar 2 på vänster och 1 på höger varav den jag kom in för är på gränsen men behövde inte "opereras". Läkaren ansåg att jag inte ska bedriva någon "öronintensiv" verksamhet på ett litet tag och att jag bör investera i ett par effektiva öronskydd.

En lite oroväckande sak var att doktorn sade att det faktiskt finns andra medicinska implicationer av att få förhårdnader i öronen förutom rent kosmetiska då en infektion (som tydligen ska vara hyfsat vanlig) i örat kan ställa till det rejält för en. Så håll ett getöga på era öron alla fellow knöldumbos :).

  

Sv: Träningsskador och behandling

var ö dränerade örat igen idag.. Och den här gången fick jag ett styng oxå för att behålla trycket på för att förminska risken för svällning igen. Kommer oxå vara borta den här vecka e tillbaka nästa vecka o då jävlar :D

"I dont believe in belts, toughness cant be ranked"
John C Reily
  

Sv: Träningsskador och behandling

Sådär... Klar med läkarsvängen EKG fick MVG och läkaren erkände att han inte var någon expert på skador från infraljudspulser men han sa att ifall det var något på gång så skulle det synts på EKGet. Han sade bara att jag skulle stressa lite mindre.

Dessutom, enligt läkaren: en drop från 85 till 78 kg är inga problem om man gör det långsamt och man ska ta det piano vid smärtor vid ryggslutet (njurarna) för då är det galet med vätska/salt balansen (=vanligt problem) levern tar stryk om man går ned för mycket för snabbt men för att det ska ta på hjärtat ska det vara anorexianivå. Hur många kilo det man går ned är irrelevant utan man ska kika på hur många % av sin totala kroppsvikt (uppenbart egentligen) dvs 150 --> 130 kg mindre problem än 55 --> 53 kg om man är typ 165 cm lång eller motsvarande.

Personligen: Om jag ska ned i vikt blir det över mycket lång tid och så ändrar jag knappt min kost utan lägger in mer high-intensity cardio istället.

Slutligen, hoppas det går lika bra för alla er andra med era åkommor (öronbarnen :)) som det gick för mig, jag är tillbaks på måndag!

"Chuck Norris once had a heart attack....But Chuck won."

  

Sv: Träningsskador och behandling

  

Webbplats

Sv: Träningsskador och behandling

AXEL UR LED.

Verkligen synd om Micke. Vi såg alla att det gjorde j-gt ont.

Tack vare goda råd från Peter och ambulanssjukskötaren vet vi att vi gjorde rätt. Så kom ihåg till nästa gång:

- - - - -

försök inte åtgärda själv

lägg ner den skadade och fixera armen där det gör minst ont

ring ambulans (112)

skicka en man som möter ambulansen så att de hittar rätt till närmsta ingången

sitt hos den skadade och tala lugnande

lossa på hårt åtsittande kläder om det kan göras utan ytterligare smärta

skicka med en träningskamrat till sjukhuset (gärna sittande i ambulansen)

- - - - -

Micke får komplettera när han vaknar ur nersövningen!

Självklart avbröt vi träningen direkt. Alla tränande skötte sig bra. Christina satt tålmodigt och höll armen fixerad och talade lugnande. Johan Hytte följde, utan att tveka, med till sjukhuset. Goda kompisar !

  

23 Senast ändrad av Micke (2007-10-11 20:32:50)

Sv: Träningsskador och behandling

Hemma nu... Hytte schutsade mig och Elina... Skrek mer eller mindtdre hela vägen till sjukhuseet i ambulansen ...Så jävla mycket gupp... Axeln var ur led, fick total 30mg mdorfin och lika mycket stenosol. Sllutade göra ont efter att dfe drog tillbaks armen, just nu är jag helt flummig av morfinet eller smärtan el va fan det var.. Yr och ser konstigq drömlimknande grejjer när jag försöker slappa. Kommrt tydligen få vörja mrd sjukgym efter två veckor...jag blir nog borta ett tag vrrtkar det som. Typ månad el 2.

Taack alla för hjälpen, ska sova snart ärså jävla påtänd just nnu.

*Detta inlägg skrevs under stark drogpåverkan, nyktra Micke tar inget ansvar för stavningen i inlägget ovan :)*

  

Sv: Träningsskador och behandling

Tja nu är jag hemma igen efter att ha varit i skolan på dagen, tänkte på ett lite mindre morfinpåverkat sätt tacka för stödet jag fick och för alla som ringde. Tack dessutom till Christina som satt i fakirställning och höll min arm i minimalt smärtsam position under mycket lång tid. Hytte och Anders, ni får gärna lägga upp bilderna så att jag kan se hur jag såg ut.

Ni var ju nästan alla med i gymet när det hände men det som hände sedan var att jag åkte med ambulans till danderyd (på vad jag tror var en väg som gick via någon slags terrängkörningsbana... skrek ganska mycket under resan). Vid danderyd fick jag hoppa mellan bårar vilket kändes som en extremt tråkig aktivitet, skrek lite mer och sedan kom jag till ett rum med massa läkare. Alla verkade vara överänns om att jag skulle få mer droger så det blev lite mer morfin och stenosol samt lustgas (som jag hade problem att andas in pga konstiga okontrollerade ryckningar i hela kroppen). Sedan drog de i armen, det gick snabbt och gjorde ganska ont, efter det kändes livet fantastiskt trevligt då jag omedelbart blev av med nästan all smärta. Sedan schutsa Hytte hem mig och Elina, då hade jag börjat prata rappakalja om typ hur Limpan var lik någon och rapparen Snoop doggy dog. Sov som en sten men Elina sade att jag flög runt som en elvisp i sängen och mumlade... jävligt sjuk kväll.

Jag fick jag tala med en ortoped, kontentan av detta var att det inte blir så mycket träning för mig den närmsta tiden (2 månader ser ut att gå åt helvete tyvärr) i synnerhet inte nu i helgen. Jag kommer ned och hälsar på på Söndag då får Tomas sitt nya bälte också.

Vi ses snart... Vi brottas mindre snart...

  

Sv: Träningsskador och behandling

Muskelbristning


då motståndaren gick ur min guard fick jag en muskelbristning (breda adduktionsmuskeln) genom att insidan av låret överstretchades, eller m.a.o. jag "stretade" för mycket. Det är alltså några muskelfibrer som gått av (inte hela muskeln). Det gör ont och tar lång tid att läka, speciellt om man inte kan hålla sig borta från träningen ändå.

Vid besök hos naprapat fick jag massage i muskelns tvärriktning (smärtsamt) för att öka genomblödningen och därmed läkningen. Även värme rekommenderades. Vila är inte bra men träningen av muskeln skall vara mycket lätt ! T.ex. fotboll mellan knäna och muskla inåt; eller adduktionsmaskin med låg belastning. Även försiktig stretch är viktig för att bibehålla full rörlighet (i hela registret) även då läkningen är färdig.

I tidigare inlägg gissade jag 4 - 6 veckors konvalecens. Det tog 6 månader innan jag var helt bra igen! Kanske lite kortare tid för yngre personer men se till att stretcha ordentligt så att ni slipper muskelbristningar!