Tråd: Nybörjar åskiter.

Har varit och tränat i ett par veckor nu på strike och jag kan bara säga positiva saker om det!

Det har varit otroligt lätt att komma in i gruppen och alla är hjälpsamma det är ingen som är för "bra" för att hjälpa en nybörjare.
Det är sjukt kul och komma och träna varje gång!

Så tack för ett varmt välkomnande.

/Robin (Röda/Svart rashguard killen)

Blackout before tapout:)

Webbplats

2 Senast ändrad av Michel (2010-11-30 23:38:56)

Sv: Nybörjar åskiter.

Lånar tråden för ett tips. MMA tränaren snackade om att dra dit en brottare för att träna på brottning(vilket är otroligt viktigt för BJJ:n med, speciellt när det gäller nedtagningar.). Han nämnde Jimmy Lidberg som är en av decenniets bästa brottare som ett möjligt alternativ.

Även för er som satsar på BJJ så vore det nog oerhört bra att vara med på dom träningarna. Om ni följer MMA så har ni sett att chansen är väldigt liten för BJJ utövare att ta ner bra brottare och dom extra poängen för nedtagning är alltid bra att ha som säkerhet. Så rekommenderar alla intresserade att gå på MMA träningarna(nästa termin) när han kommer.

Ska prata mer med tränaren på torsdag för att få reda på när~ han tror det kommer ske.

EDIT; tvång på extra träning med mig någon dag för det här fina tipset robin.

Helt rätt som Michel säger här ovanför. Brottare är väldigt duktiga och stabila. Där finns mycket att lära.
Även judokas har en hel del att lära ut vad gäller nertagningar.

På marken menar jag att BJJ är överlägset, inte minst därför att brottning har helt andra regler. För er som tränar MMA finns det många goda skäl att träna BJJ också. Ni kan komma till våra träningar även utan gi.

Att träna med gi gör dig bättre på att försvara dig. Att träna utan gi gör dig bättre på en del attacker (de som inte kräver gi). Alltså för BJJ-folk att ibland träna med en som inte har gi ger ytterligare utveckling.

- - - - -

För egen del har jag inte kunnat träna alls denna terminen pga hälsoskäl. Hoppas kunna komma igång så smått, någon gång före julledigheten.

aa håller helt å hållet med om brottare och deras förmåga att ta ner och inte bli nedtagen.

Brukar inte ha så överdrivet mycket tid över då jag spelar i ett band(www.myspace.com/onearmshort om ni vi kolla in) men jag ska någ försöka komma ned någon gång.

Var de gäller extra träning e ja down de e bara att vi snackar ihop oss på träningen så styr vi upp nått.

Blackout before tapout:)

Webbplats

5 Senast ändrad av Michel (2010-12-03 20:36:24)

Jag vill träna varje dag så jag langar nummer nästa gång så är det bara att ringa. Läste också att ni tidigare hade "utbyten" med andra klubbar vilket vore grymt kul för att få testa saker och se andra stilar. Det är inget ni gör längre?

Edit; skönt band

Utbyten med andra klubbar är helt upp till hur många som har tid och energi att rodda ihop något. Finns intresset så kan jag om inte annat förmedla kontakterna. I omedelbara närheten så finns ju Täby Judoklubb (källaren i Tibble sportcentrum) där det går att vässa det stående nedtagningsgamet med gi. Vi har även gästat Skift (BJJ) i Sollentuna. Inne i stan har vi bra kontakt med BJJ-center, som har en hel del riktigt duktigt folk.

Finns intresset finns möjligheterna.

Webbplats

Frågar imorgon på träningen.