Tråd: Alexandre Paiva i Finland/Polen (se längst ner i tråden)

Den 11-19 juni så har Alexandre Paiva (om ni inte vet vem det är, fråga Anders eller Johan) BJJ-seminarium i Espoo (om ni inte vet var det ligger, fråga Tony :-). Fast tips, förort till Helsingfors)

Vi var några som var med på slutet av förra årets seminarium och det var superkul så det kan varmt rekommenderas.
Förra året hade de något sorts klippkortssystem, antingen betalade man per träning eller så köpte man ett kort för typ10 träningar och fick mängdrabatt. Kommer inte ihåg priset, men ska forska mer.

Man behöver inte vara med hela tiden, förra året så var vi tex med de sista fyra dagarna. En av dagarna var träningsfri eftersom det var en utomhustävling vid Hangö strand då, så vi var med och tävlade då i stället.

Skojiga minnen från förra året är tex tjuvflätning på sovande Tommy, att vi gick vilse varenda gång vi skulle någonstans, kvällsgrillning vid den fina grillplatsen där vi bodde, brasiliansk komplett tyst uppvärmning, många nya roliga tekniker och erfarenhetsutbyten med andra, fantastiska dagen vid Hangö, öppet gi-byte för att Tommy och jag bara hade en riktig dräkt tillsammans när vi skulle tävla, Tommys och Johans näsor dagen efter (tycker i alla fall jag var skojigt :) ), batong-safari på Finlandsfärjan, diskussionerna i soffan på kvällarna...
Inser att jag kan hålla på hur länge som helst, så kom med i år och var med själva i stället.

Kommer att lägga till information här löpande, skrik gärna till om ni vill vara med så kan vi boka resa och boende och så tillsammans. Den här gången vet vi ju precis hur man gör, eller hur Johan :-)?

Sv: Alexandre Paiva i Finland/Polen (se längst ner i tråden)

Hmm, verkar skojigt och så, men det ser ut som om jag har problem med att vara med under hela seminariet.  :(

Hur är det med er andra som vill åka? Är ni där hela tiden så att jag får kryssa runt på Östersjön helt själv!? Finns det någon sida där vi kan läsa lite mer? typ om priser med mera...

/ Micke

Jag tänkte allafall försöka vara där så länge som möjligt. Att bara behöva åka till finland för att träna med Alexandre i över en vecka är ju fyndbilligt jämfört med Brasilien! Har för mig det blev totalt 2500-3000SEK för förra resan. Då räknar jag verkligen med allt, inklusive träning, tävling, tur+returresa, lokaltrafik, mat, hotell osv. Reser man vid rätt tidpunkt så är det ingen direkt skillnad i pris mellan flyg och båt. Vi åkte båt dit och flyg tillbaka.

Webbplats

Micke, när tror du att du kommer att åka?
Jag började fundera på det där med gradering, skulle vara kul att inte dyka upp samma träning de graderade den här gången, av den anledningen vore det ju skoj att åka med från början eller i alla fall så tidigt som möjligt. Jag vrider mig således som en mask på kroken med olika sociala åtaganden å ena sidan och det här å andra sidan. Vet ännu inte vilket som segrar, men jag vill nog i alla fall åka senast tisdag kväll.
Men vi behöver ju inte alla åka samma dag, det är bara extra bonus om så sker.

Nu har jag träningsschemat, rykande hett från pressen och därmed på finska fortfarande, men tyvärr inte på ett format som funkar att klistra in här. Jag skickar ut det till dem som jag tror är intresserade och så kan andra nyfikna maila mig så skickar jag det.

Det viktigaste är att notera att seminariet blivit förlängt till 30:e juni!

Ändrar tyvärr inte mina planer eftersom jag måste tillbaka till jobbet men någon annan kanske kan stanna längre.

I princip så är det två pass "kaikki" och ett pass "kokeneet" på vardagarna. Kaikki lär betyda alla, kokeneet är väl antingen avancerade eller nybörjare, gissar på det första. På helgerna är det tre pass "kaikki" och två pass "kokeneet".

Webbplats

Webbplats

Alexandre Paiva kommer till Finland i juni. Jag återkommer så fort jag vet mer. Jag råder dig verkligen att göra vad du kan för att delta. Det är verkligen ett lyft att träna med Alexandre, en av världens skickligaste BJJ-utövare och en trevlig och bra instruktör också.

Alexandre Paiva vann VM i BJJ år 1999. Samma år vann hans hustru, Daniella, silvermedalj i damernas BJJ VM :-)

/Anders

Webbplats

Jag håller på att sopa rent i planeringen för att kunna vara där så länge som möjligt, det var dåliga datum för mig på alla möjliga sätt.
Jag satsar optimistiskt på att jag lyckas så att jag kan vara där hela tiden.
Hur ser det ut för er andra?
Jag har mailat Arla Institutin och bokat två dubbelrum under tiden, går ju att avboka/ändra bokningen om så är, men förra året var det ju på hugget att vi inte fick rum.

Christina, har du bokat billigaste dubbelrummen? Vad kostar de per plats och övernattning?

Jag bokade just fyra platser med del i C4-hytt på Vikingline, 461kr/st ToR. Plus eventuell expeditionsavgift om jag inte betalar i förskott via internet. Påminn mig även om att ringa och ändra namn på de två sista medresenärerna (måste anges vid bokningen).

Sträcka: Stockholm - Helsingfors 
Avresa: fr 16/6 kl 1645
Fartyg: Gabriella

Sträcka: Helsingfors - Stockholm 
Avresa: to 22/6 kl 1730
Fartyg: Mariella

Det finns med andra ord två uppsättningar båtbiljetter+dubbelrumsplatser för hela perioden över så först till kvarn! Det går förstås bra att bara vara med ett par av dagarna också men då får ni kruxa till det själva.

En snabb kostnadsberäkning på den ungefärliga totalsumman med dagens euro-kurs (växlingsavgifter och fickpengar ej inräknade) för totalt sex träningsdagar:

Färja ToR: 461kr
Lokaltrafik: 332kr (kan undersöka närmre hur man billigast möjligt får sex dagars resor)
Mat (självhushållning): 233kr (plus eventuellt restaurantbesök)
Boende (fem nätter OM vi får billigaste dubbelrummen): 1140kr
Träning (klippkort för tio pass, men antagligen går vi ju fler pass): 745kr

Total summa: 2911kr = 485kr/träningsdag eller 291kr/pass vid tio pass. Bra mycket billigare än Brasilien och jag kan intyga att solen kan bränna minst lika mycket i Finland =)

Webbplats

Sammanställning över kostnad (per person) för finlandsresa 2006:

Vikingline dit: 450kr
Flyg tillbaka: 640kr
Lokaltrafik: 302kr (exkl. lokaltrafik i sverige 20kr+arlandahämtning)
Hotell: 1267kr
Mat: 205kr (självhushållning, frukost ingick i hotellpriset)
Träning: 1408kr (150euro, 16 pass)
Totalt: 4272kr (267kr/pass) för 6dagar = 712kr/träningsdag.

Mer än beräknat eftersom vi bara var två som åkte (billigare att dela fyra stycken på en hytt) och vi tog flyg tillbaka för att hinna vara med på sista passet och för att kunna arbeta morgonen efter. Annars hade resekostnaderna kunnat kapas rejält. Jag tror även att själva träningarna hade blivit dyrare jämfört med förra året. Mat och lokaltrafik lyckades vi hamna under budget på medan hotellet var något över budget.

Webbplats

Webbplats

Webbplats

Webbplats

Webbplats

I början av augusti kommer Alexandre att besöka sina klubbar i Polen (en vecka) och Frankrike (en dag). I Polen kommer han att hålla seminarium 4-10e augusti. Han kommer dit två dagar innan och åker en dag efter. Rekommenderas verkligen att åka!

Webbplats

Hey guys! As mentioned above, there will be an Alliance BJJ camp this winter - most likely 1 - 7th of February.However, the location hasn't yet been chosen. ( It`s going to be somewhere in the mountains, or by the sea )

Fees:

800 PLN for the camp; A down payment of 200 PLN must be payed until end of October, the rest - till New Year`s Eve.
( Just like the summer camp)

More info coming soon! ; )

PS Min svavare är full av ålar!

Alexandre skrev just till mig att han kommer åka till Finland och vara där i 8 dagar med början 15e februari. Har tentavecka då så kan inte följa med men om någon annan kan och vill så hojta till!

Webbplats

Hade ju varit hur kul som helst!!!! ska nog kolla runt lite för at se vilka möjlighter man har:)
Kan man åka till Polen så varför inte Finland!:) Men det är klart, åker nog inte själv så..

"If you aren't attacking, you are defending, and if you are defending it means that you are losing the fight at that moment."
Marcelo Garcia